Edukacja
Nabór do 24.06.2018
Nauczanie z użyciem relacji w 21. wieku - kurs dla nauczycieli








Ogłoszenie dla nauczycieli zainteresowanych wzięciem udziału w programie rozwoju zawodowego
NAUCZANIE Z UŻYCIEM RELACJI W 21. WIEKU - międzynarodowy program doskonalący dla polskich nauczycieli
USC Shoah Foundation – The Institute for Visual History and Education i Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Instytut Fundacji Shoah dla Historii Wizualnej i Edukacji zaprasza polskich nauczycieli i edukatorów zainteresowanych edukacją antyrasistowską, edukacją dla tolerancji i o Zagładzie Żydów do wzięcia udziału w tygodniowym międzynarodowym, stacjonarnym kursie edukacyjnym.
Czas trwania kursu: 8-13 lipca 2018 r.
Miejsce: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Warszawa, ul. Anielewicza 6
Zgłoszenia przyjmowane będą do: 24 czerwca 2018 r.
Aplikanci zostaną poinformowani o wynikach rekrutacji do 26 czerwca 2018 r.
Zapraszamy do składania aplikacji: nauczycieli ze szkół ponadpodstawowych, edukatorów z zakresu edukacji o Holokauście, prawach człowieka i edukacji antyrasistowskiej, twórców programów edukacyjnych, pedagogów i metodyków nauczania przedmiotów humanistycznych oraz edukacji medialnej.
Cele programu:
Celem programu jest poszerzenie kompetencji uczestników i przygotowanie ich do sprostania wyzwaniom pedagogicznym, jakie niesie ze sobą technologia XXI wieku poprzez użycie w pracy dydaktycznej z młodzieżą relacji video. Używając tych zasobów w edukacji – poza nauczaniem konkretnych treści – w naturalny sposób doskonali się umiejętności potrzebne w XXI wieku: posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi, zasobami cyfrowymi i mediami elektronicznymi.
W ciągu roku po zakończeniu szkolenia uczestnicy programu stworzą projekt edukacyjny/lekcję/serię zajęć bazujące na relacjach video pochodzących z Archiwum Historii Wizualnej Instytutu Fundacji Shoah. Będą również dzielili się swoimi doświadczeniami
i wypracowanymi materiałami z kolegami w swoich szkołach i innych instytucjach edukacyjnych. Uczestnicy stworzą kadrę profesjonalistów, którzy będą gotowi w przyszłości realizować podobne projekty edukacyjne.
Uczestnictwo w programie jest całkowicie bezpłatne, zarówno koszt samego szkolenia, jak i koszty dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia zostaną pokryte przez organizatorów.
Kurs prowadzony będzie w języku polskim, a podczas wykładów i warsztatów prowadzonych przez ekspertów zagranicznych zapewnione będzie symultaniczne tłumaczenie.
Opis programu:
Podczas sześciodniowego szkolenia uczestnicy będą mogli doświadczyć, jakie dla edukacji stwarza użycie video relacji świadków historii, osobiste opowieści ocalałych z Holokaustu i innych ludobójstw, którzy na sobie doświadczyli nienawiści, nietolerancji i przemocy. Uczestnicy kursu będą zobowiązani do stworzenia własnych materiałów edukacyjnych i wykorzystania w nich świadectw z Archiwum Historii Wizualnej Instytutu Fundacji Shoah. Materiały te pomogą młodym zrozumieć wybory, jakich codziennie dokonują i zachęcą do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Od uczestników kursu oczekiwane będzie przeprowadzenie pilotażu przygotowanych przez nich projektów/zajęć w swoich szkołach, społecznościach, czy też organizacjach/instytucjach, w których pracują.
W trakcie programu uczestnicy:
- Nauczą się, jak korzystać z Archiwum Historii Wizualnej (VHA) Instytutu Fundacji Shoah
- Dowiedzą się, jaką rolę w edukacji antydyskryminacyjnej, w rozwijaniu kompetencji medialnych oraz krytycznego myślenia mogą odegrać relacje video
- Dowiedzą się o złożoności relacji video jako źródeł pierwotnych i tego, w jaki sposób mogą być one używane w różnych kontekstach edukacyjnych
- Nauczą się, jak stworzyć projekt zajęć multimedialnych, uwzględniający podstawę programową i standardy maturalne
- Wysłuchają wykładów na temat teorii, metodologii i praktyki związanej z edukacyjnym wykorzystaniem sfilmowanych relacji świadków historii
- Nauczą się podstaw edycji materiału video
- Pogłębią swoją wiedzę na temat międzynarodowego, regionalnego i lokalnego kontekstu historycznego XX wieku, o roli jaką w nim odgrywa pamięć historyczna i społeczna.
- Będą zachęcani do współpracy z innymi edukatorami pracującymi nad podobnymi zagadnieniami
- Zostaną przedstawicielami swoich regionów i społeczności oraz będą uczestniczyć w inicjatywach organizowanych przez Instytut Fundacji Shoah.
Warunki uczestnictwa w programie:
- Minimum 3 lata praktyki w nauczaniu
- Nauczyciele: wiedzy o społeczeństwie, historii, języka polskiego, języków obcych, edukacji medialnej, psychologii, religii, etyki lub innego przedmiotu, który wykorzystuje w materiałach edukacyjnych relacje video i/lub doświadczenie w tworzeniu programów nauczania
- 100% udział we wszystkich elementach programu
- Posiadanie podstawowej wiedzy i umiejętności korzystania z multimedialnych materiałów edukacyjnych
- Umiejętność korzystania z komputera na poziomie podstawowym.
Sposób aplikowania:
Wypełnij i prześlij elektroniczny formularz zgłoszenia wraz z aktualnym CV i wykonanym zadaniem domowym na adres: mkoszynska@polin.pl lub kkulinska@polin.pl
Wszystkie dodatkowe pytania prosimy kierować do Moniki Koszyńskiej, reprezentującej Instytut Fundacji Shoah w Polsce: mkoszynska@polin.pl lub tel.: 692 577 641
Partner:
Podstawowe informacje na temat Instytutu Fundacji Shoah Uniwersytetu Południowej Kalifornii
Zainspirowany pracą nad filmem „Lista Schindlera” amerykański reżyser Steven Spielberg w 1994 roku założył Fundację Zapisu Historii Ocalonych z Shoah. Celem tego przedsięwzięcia było zebranie i utrwalenie na taśmie filmowej relacji ocalonych oraz świadków Holokaustu. Fundacja Shoah przeprowadziła wywiady z ocalałymi Żydami, homoseksualistami, świadkami Jehowy, wyzwolicielami i świadkami wyzwolenia, więźniami politycznymi, ratującymi i ludźmi udzielającymi pomocy, Romami i Sinti, ofiarami eugeniki oraz świadkami procesów zbrodniarzy wojennych. Na przestrzeni kilku lat Fundacja Shoah zebrała w 58 krajach ponad 54 000 relacji video, złożonych w 32 językach. Obecnie zbiór Fundacji stanowi największe archiwum relacji wizualnych tego rodzaju na świecie.
W 2006 roku Fundacja stała się częścią College of Letters, Arts and Sciences Uniwersytetu Południowej Kalifornii (University of Southern California, USC) i obecnie nosi nazwę USC Shoah Foundation Institute for Visual History and Education (Instytut Historii Wizualnej
i Edukacji Fundacji Shoah, USC). Zmiana w nazwie odzwierciedla rozszerzenie misji Instytutu, którą obecnie jest przezwyciężanie uprzedzeń, nietolerancji i fanatyzmu oraz cierpień, które one powodują, dzięki zastosowaniu świadectw do celów edukacyjnych.
Instytut nawiązuje partnerską współpracę z organizacjami w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie w celu zapewnienia szerokiego dostępu do archiwum oraz po to, aby wspierać działalność naukową w wielu dziedzinach. Instytut wraz z organizacjami partnerskimi korzysta z archiwum, by tworzyć pomoce oraz programy edukacyjne w wielu językach dla odbiorców z różnych państw.
Obecnie Instytut dociera do edukatorów, studentów, uczniów, naukowców i badaczy na całym świecie. Kilka lat temu rozpoczął proces zbierania i indeksowania relacji ocalonych i świadków innych ludobójstw, dzięki czemu Archiwum cały czas się powiększa.
Na polskim portalu będącym częścią strony internetowej Instytutu Fundacji Shoah można znaleźć materiały edukacyjne do pracy z uczniami szkół ponadpodstawowych oraz fragmenty relacji w języku polskim. Zapraszamy do przejrzenia zawartości portalu: https://sfi.usc.edu/polish i portalu IWitness z gotowymi zajęciami edukacyjnymi również w języku polskim http://iwitness.usc.edu/SFI/.