image
image
image
image
image
image
Lukas Ligeti, 9–29 listopada 2015
To, co pozostało… to, co powróci…
Lukas Ligeti podczas pobytu w Warszawie spotkał się z osobami chętnymi do podzielenia się z artystą wybraną przez nich melodią lub pieśnią żydowską. Wysłuchał i nagrał wykonania utworów przedstawicieli lokalnych środowisk żydowskich i osób interesujących się kulturą żydowską.
Były wśród nich m.in. takie kompozycje, jak „Nasz wiek XX” żydowskiego zespołu big-beatowego Śliwki (powstałego z początkiem 1966 roku, który rozpadł się wskutek reperkusji Marca '68), czy piosenka „Oyfn veg shteyt a boym” ze słowami Icyka Mangera (żydowskiego poety i pisarza tworzącego w języku jidysz) i melodią folkową, która święciła triumfy na początku lat 50.
Tak powstała kolekcja utworów posłużyła kompozytorowi do stworzenia nietypowej partytury dla piątki zaproszonych do współpracy muzyków improwizatorów: Pawła Szamburskiego (klarnet), Patryka Zakrockiego (skrzypce, altówka, mbira), Mikołaja Pałosza (wiolonczela), Wojciecha Kurka (instrumenty elektroniczne) oraz Barbary Kingi Majewskiej (wokal).
Ligeti zaadoptował znany sobie system pracy, wykorzystujący słuchawki bezprzewodowe, poprzez które „dyrygował” zespołem muzyków, ustalając zakres i charakter improwizacji. Artyści słyszeli strzępki żydowskich melodii i rozmów o ich pochodzeniu nagranych przez kompozytora, tak jakby były fragmentami ich własnej pamięci.
Utwór został wykonany przed publicznością 28 listopada 2015 roku, w przestrzeni Muzeum POLIN, dla której został skomponowany. Ligeti podczas pobytu w Warszawie stworzył unikalny performance muzyczny wykorzystując również walory akustyczne muzealnej architektury.
Rezydencję artysty w muzeum zakończyło spotkanie prowadzone przez dr Piotra Cichockiego z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW. W rezultacie tego spotkania powstał tekst o projekcie:
>>„Narracja jako odgłos, dźwięk jako opowieść” autorstwa dra Piotra Ciechowskiego.
Więcej o artyście
Lukas Ligeti – kompozytor i improwizator, perkusista. Współpracował z muzykami takimi jak John Zorn, Gary Lucas i Tarek Atoui, a także grupami Bang on a Can, Kronos Quartet, Ensemble Modern, na zamówienie których tworzył nowe kompozycje.
Artysta w swojej dotychczasowej pracy chętnie korzystał jednocześnie z muzyki tradycyjnej, nagrań terenowych i nowych technologii. Ligeti koncertuje na całym świecie, wykonując utwory na instrumencie perkusyjnym marimba lumina. Interesuje się zarówno jazzem, elektroniką, improwizacją, jak i muzyką tradycyjną oraz popularną.
>> Więcej na temat rezydencji artystycznych.
Działanie „Muzeum otwarte – edukacja w działaniu” realizowane jest w ramach projektu „Żydowskie dziedzictwo kulturowe”, komponent „Oblicza różnorodności”. Wsparcie udzielone z funduszy norweskich i EOG przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię
www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org
Więcej o projekcie „Żydowskie dziedzictwo kulturowe”