Warsztaty

Muzeum dostępne – warsztaty edukacyjne

W sali edukacyjnej, gdzie stoją regały z książkami, przy stole siedzi chłopiec w niebieskiej bluzie i kobieta w czarnej koszulce. Chłopiec trzyma w ręku ołówek i słucha kobiety - Muzeum dostępne, warsztaty edukacyjne dla osób z niepełnosprawnościami w Muzeum POLIN
fot. M. Starowieyska / Muzeum Historii Żydów Polskich

Zapraszamy zarówno dzieci, jak i dorosłych na warsztaty edukacyjne. Staramy się usuwać wszelkie bariery i ułatwiać dostęp do wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych. Dostosowujemy nasz budynek architektonicznie, zapewniamy udogodnienia takie jak: tyflografiki, pętle indukcyjne czy audiodeskrypcje.

Przygotowaliśmy ofertę warsztatów z myślą o osobach z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w tym z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem oraz trudnościami w uczeniu się. Nasi edukatorzy i edukatorki poprzez elementy pedagogiki zabawy, poznanie wielozmysłowe, gry słowne i ruchowe zachęcają do wspólnego odkrywania piękna tradycji i kultury żydowskiej. Tu każdy zostanie wysłuchany i znajdzie miejsce dla siebie.

Tematy warsztatów do wyboru

Co słychać na żydowskiej ulicy?

Dowiemy się jak kiedyś wyglądała Warszawa oraz jej ulica sprzed prawie stu lat oraz jakie dźwięki można było na niej usłyszeć. Dowiemy się, czym kiedyś zajmowali się Żydzi oraz jakie prowadzili sklepy. Udamy się na wystawę stałą, gdzie przy utworach puszczanych z gramofonu przeniesiemy się w świat pełen dawnych dźwięków oraz zobaczymy jakie pojazdy poruszały się kiedyś po ulicach. Na koniec stworzymy własną płytę gramofonową, korzystając z różnych form plastycznych.

Szabat szalom – czym pachnie szabat?

Jakie jest najważniejsze święto żydowskie? Jak wygląda i jak pachnie tradycyjny stół szabatowy? Odwiedzimy wystawę czasową, gdzie poznamy potrawy szabatowe. W pachnącym nastroju zrobimy własną besamimkę, czyli pojemnik na wonne zioła lub korzenie. Będzie bardzo aromatycznie!

Pod dachem synagogi

Zajrzymy na wystawę stałą i... znajdziemy się pod dachem odtworzonej tam XVII-wiecznej synagogi z Gwoźdźca. Damy się ponieść naszej wyobraźni, podziwiając barwne sklepienie pełne wizerunków zwierząt i mitycznych stworów. Zastanowimy się, co Żydzi robią w synagodze. Poznamy wiele nowych i ciekawie brzmiących słów, takich jak aron ha-kodesz czy bima. Na zakończenie uczestnicy wykonają własne przypinki, dzięki którym na długo zapamiętają wycieczkę do muzeum.

Mazal Tow! Żydowski ślub krok po kroku

Dowiemy się, jak wyglądają przygotowania do ślubu żydowskiego oraz jakie są istotne elementy stroju młodej pary. Przy muzyce tańca weselnego stworzymy orszak weselny i wspólnie zwiedzimy część wystawy stałej, na której zobaczymy oryginalne akcesoria i rekwizyty związane z ceremonią ślubną. Na koniec stworzymy pamiątkowy portret młodej pary, korzystając z różnych form plastycznych.

Cześć, tu Muzeum POLIN!

Dlaczego Muzeum nazywa się POLIN? Z jakiego języka pochodzi to słowo i co oznacza? Jak ten język brzmi i jak wygląda alfabet, w którym się go zapisuje? Jak to się stało, że można go było usłyszeć w Polsce? Tego wszystkiego dowiemy się podczas warsztatów. Sprawdzimy, czy w naszym największym obiekcie muzealnym są widoczne jakieś litery, a także wykonamy pracę plastyczną z alfabetem w roli głównej.


Podstawowe informacje organizacyjne

  1. Miejsce: Zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy stałej, w Centrum Edukacyjnym lub w Miejscu edukacji rodzinnej "U króla Maciusia"
  2. Czas trwania: 60-90 min (w zależności od możliwości grupy)
  3. Liczba osób: do 15 osób w grupie + asystenci
  4. Terminy: w tygodniu oprócz wtorków (tego dnia muzeum jest nieczynne)
  5. Godziny rozpoczęcia: 10.15 i 13.00
  6. Cena: warsztaty bezpłatne
  7. Rezerwacje: [email protected]
  8. Dostępność budynku Muzeum POLIN:
  • Wejście główne (od ul. Zamenhofa) z poziomu chodnika, bez schodów. Zwiedzanie muzeum nie wymaga pokonywania progów.
  • Windy umożliwiają komunikację ze wszystkimi poziomami muzeum.
  • Wózki dla osób z trudnościami w poruszaniu się dostępne są w holu głównym.
  • Zapraszamy osoby z psami asystującymi.

Regulamin uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych >>

 

Z lewej strony flaga Polski, z prawej godło.

Nazwa zadania: "(Po)żydowskie. Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata" – wystawa dla wszystkich.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Logotyp Kultura Dostępna i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.