Koncert

9.12.2019

Wajnberg@100: Gidon Kremer i orkiestra Kremerata Baltica

Wajnberg@100: Kronika wydarzeń bieżących – koncert Gidona Kremera i orkiestry Kremerata Baltica. Na zdjęciu: Członkowie orkiestry
Zdjęcie członków orkiestry - stoją w kilku rzędach. Gidon Kremer w środku górnego rzędu, fot. Angie Kremer Photography

W finale cyklu Wajnberg@100 wystąpi najważniejszy ambasador twórczości polsko-żydowskiego kompozytora – Gidon Kremer. 

9 grudnia (poniedziałek), godz. 19.00, bilety: 120 PLN (rzędy A-K), 100 PLN (rzędy L-W), KUP BILET >>

  • 3 koncertowe wieczory, karnety w sprzedaży do piątku, 6 grudnia do godziny 15.00, KUP KARNET >>

Wybitny łotewski skrzypek i dyrygent na scenie Muzeum POLIN zaprezentuje polską premierę "Chronicle of Current Events" (Kronika wydarzeń bieżących). Muzyce Wajnberga towarzyszyć będzie projekcja wideo. Obok Kremera wystąpią orkiestra Kremerata Baltica oraz soliści: Eszter Zemlenyi (sopran) oraz Georgijs Osokins (fortepian).

"Kronika wydarzeń bieżących" jest analizą bieżących i przeszłych wydarzeń, która rysuje podobieństwa między dniem dzisiejszym a ostatnim stuleciem.

"Kronika wydarzeń bieżących" była głównym niezależnym, ręcznie pisanym wydawnictwem w Związku Radzieckim w latach 60. i 70. XX wieku, w którym prezentowano radziecką rzeczywistość. Projekt  Gidona Kremera i orkiestry Kremerata Balitca opowiada o losach artysty, jego życiowych wyborach oraz ofiarach komunizmu i Holokaustu. Muzycy opowiadają o tym, jak na życie artysty wpłynęły ograniczenia i ideologia obecne we własnym kraju.

Koncert składa się z dwóch głównych elementów. Pierwszy z nich to muzyka Mieczysława Weinberga w aranżacji Gidona Kremera, założyciela i lidera orkiestry kameralnej Kremerata Baltica, wybitnego muzyka i performera, który w ciągu ostatnich dziesięcioleci osiągnął mistrzostwo w wykonywaniu muzyki XX-iwecznych kompozytorów.

Drugi to treści wideo stworzone przez grupę rosyjskich artystów współpracujących z Kirillem Serebrennikowem. Wizualizacje te oparte są wyłącznie na pracach Mieczysława Weinberga. Prezentują wizualne spojrzenie na bieżące wydarzenia we współczesnej Rosji i – szerzej - na całym świecie oraz zawierają retrospekcje do czasów, gdy sam kompozytor jeszcze żył.

I. WIOSNA

"Cztery biedy na tym świecie:
Pierwsza bieda - wiosną,
Ale słonko silniej świeci
I kwiateczki rosną."

  1. Prelude from 24 Preludes op.100 for violin solo
  2. Symphony No.21 “Kaddish”, op.152 - fragment 1
  3. "Lullaby" from Song cycle Jewish Songs op.13
  4. Notturno from incidental music

II. LATO

"Drugą biedę lato niesie,
A z nią troski, smutki,
Ale za to w ciemnym lesie
Smaczne są jagódki."

  1. Chamber symphony No.1, op.145 - movement 4
  2. "Grief" from Song cycle Jewish Songs op.13
  3. Piano Trio, op.24 - Aria
  4. Music from the cartoon "Bonifacyj’s holidays"

III. JESIEŃ

"Trzecia bieda idzie za tą,
Trapi nas jesienią,
Ale za to w babie lato
Jabłka się czerwienią."

  1. Chamber symphony No.2, op. 147 - Movement 2
  2. Sonata for double bass solo, op.108 - fragment
  3. Sinfonietta No.2, op.74 - Movement 1
  4. Kuyawiak from incidental music

IV. ZIMA

"Czwarta bieda: wiatr, zimnisko,
Mróz odetchnąć nie da,
Ale za to wiosna blisko
I - wiosenna bieda."

  1. Piano Quintet op.18 - Movement 2
  2. Symphony No.21 “Kaddish” - Fragment 2
  3. Nocturne from Three early pieces
  4. Prelude from 24 Preludes op.100 for violin solo


Wykonawcy:

  • Gidon Kremer (skrzypce)
  • Eszter Zemlenyi (sopran)
  • Georgijs Osokins (fortepian)
  • Orkiestra Kremerata Baltica

Video:

  • Artem Firsanov
  • Aleksey Venzos
  • Valery Pecheykin

Kurator projektu: Kirill Serebrennikov

08.11.2019