Drewniana bima - fragment synagogi.
Fot. Handshouse Studio

Projekt Bima

Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce wraz z Handshouse Studio oraz Muzeum Historii Żydów Polskich organizują ponownie warsztaty malarskie związane z projektem Gwoździec Re!konstrukcja. Na przełomie lipca i sierpnia 2013 roku, grupa studentów wraz z artystami oraz naukowcami odtworzy polichromie pokrywające bimę, która została stworzona podczas warsztatów edukacyjnych prowadzonych przez Handshouse Studio w 2006 roku.

Warsztaty są możliwe dzięki dotacji – podarowanie bimy na potrzeby wystawy głównej – przez Handshouse Studio oraz wsparciu projektu przez filantropkę Irene Pletka.

Bima to specjalnie wydzielone, zazwyczaj podwyższone i usytuowane w centrum synagogi miejsce. W  trakcie nabożeństw odczytuje się z niej fragmenty Tory lub odprawia modły. Na wystawie głównej muzeum bima stanie pod bogatą zdobionym sklepieniem repliki dachu synagogi z Gwoźdźca.

Uczestnicy warsztatów ponownie będą mieli okazję współtworzyć wystawę główną muzeum, pracować w międzynarodowym zespole, a także brać udział w wydarzeniach towarzyszących czy wyjazdach terenowych związanych z kulturą i historią żydowską.

W marcu 2013 roku nastąpiło zamontowanie dachu synagogi wraz z dekoracyjnym sklepieniem. Prace nad zgromadzeniem i opracowaniem dokumentacji więźby trwały niemal osiem lat. W 2011 i 2012 roku odbyły się dwie edycje warsztatów, podczas których prawie 400 osób z całego świata pracowało nad repliką. Łącznie powstało ponad 300 elementów, 29 sekcji tworzących ściany dachu, płyty ze znakami zodiaku, 13 sekcji tworzących zwieńczenie i latarnię – wszystko pokryte barwnymi malowidłami: w tym 67 mitycznych zwierząt, ponad 1000 kwiatów, kiści winogron, pączków. W pracach brali udział młodzi ludzie – wolontariusze z całego świata, głównie Polski, Stanów Zjednoczonych, Francji, Niemiec i Izraela. Warsztaty odbywały się kolejno w istniejących synagogach na terenie całej Polski, we Wrocławiu, Krakowie, Kazimierzu Dolnym, Rzeszowie, Sejnach, Gdańsku i Szczebrzeszynie, a także w Sanoku, gdzie w skansenie powstała więźba dachowa. W każdym z miast warsztatom towarzyszył bogaty program edukacyjno-kulturalny, dzięki któremu uczestnicy mogli pogłębić swoją wiedzę na temat kultury żydowskiej i polskiej oraz poznać się nawzajem podczas licznych wyjazdów terenowych, warsztatów czy dyskusji.