fot. M. Jaźwiecki / Muzeum Historii Żydów Polskich
Zwiedzanie wystaw z przewodnikiem
Z myślą o szkołach przygotowaliśmy zróżnicowane spacery po wystawie stałej "1000 lat historii Żydów polskich" i wystawie czasowej, dostosowane do wieku i zainteresowań młodych ludzi. Odnosimy się do zagadnień zawartych w nowej podstawie programowej.
Oprowadzania dla grup szkolnych eksponują wątki historyczne lub związane z tradycją i kulturą żydowską. Spacery po wystawie stałej obejmują jej całość albo wybrane części. Mogą też zostać uzupełnione o rozwiązywanie specjalnie przygotowanych dla młodzieży zadań.
Szkoły podstawowe (klasy 1-3) →
Oprowadzania po wystawie stałej
- Legendy i opowieści żydowskie – dowiemy się m.in, w jaki sposób można było zostać jednodniowym królem oraz jak przewidzieć swoją przyszłość. Wsłuchamy się w śpiew ptaków wskazujących bezpieczne miejsce dla żydowskich wędrowców.
- Szlakiem kultury i tradycji – zwiedzając wystawę, dowiemy się m. in. jak wygląda synagoga, kim jest rabin i co jada się w szabat.
Oprowadzania dla klas 1-3 szkoły podstawowej nie obejmują części wystawy poświęconych II wojnie światowej i okresowi powojennemu.
Szkoły podstawowe (klasy 4-6) →
Oprowadzania po wystawie stałej
- Legendy i opowieści żydowskie – dowiemy się m.in, w jaki sposób można było zostać jednodniowym królem oraz jak przewidzieć swoją przyszłość. Wsłuchamy się w śpiew ptaków wskazujących bezpieczne miejsce dla żydowskich wędrowców.
- Szlakiem kultury i tradycji – zajrzymy do żydowskiego domu i poznamy zwyczaje towarzyszące świętowaniu szabatu. Wejdziemy do synagogi, ułożymy koszerne menu i dowiemy się, kim jest rabin.
Oprowadzania dla klas 4-6 szkoły podstawowej nie obejmują części wystawy poświęconych II wojnie światowej i okresowi powojennemu.
Szkoły podstawowe (klasy 7-8) →
Oprowadzania po wystawie stałej
- Podróż przez Polin – spacer dla tych, którzy chcą prześledzić historię od początków państwa polskiego do współczesności. Na trasie znajdują się najważniejsze punkty opowiadające o wspólnej historii Polaków i Żydów.
- Szlakiem kultury i tradycji – spacer z wykorzystaniem kart pracy, idealny dla tych, którzy chcą w sposób aktywny poznać bliżej religię, obyczaje i życie codzienne polskich Żydów i Żydówek. Porozmawiamy o języku, ułożymy koszerne menu, dowiemy się, jak wygląda synagoga, kim jest rabin i jak świętuje się szabat.
- Trudny wiek dwudziesty – spacer poświęcony wyzwaniom, przed którymi stawali polscy Żydzi w II Rzeczpospolitej, w czasie okupacji i w okresie powojennym. Spacer bez kart pracy, polecany grupom, które w trakcie wizyty w muzeum chcą skoncentrować się na kontakcie z przewodnikiem i wystawą.
Oprowadzania po wystawie czasowej
- Miasteczko Opatów – dowiemy się, gdzie szukać śladów historii w przestrzeni miejskiej i w jaki sposób może nam w tym pomóc nowoczesna technologia. Zastanowimy się również, jak wspólnie troszczyć się o lokalną pamięć.
Szkoły ponadpodstawowe →
Oprowadzania po wystawie stałej
- Podróż przez Polin – spacer dla tych, którzy chcą prześledzić historię od początków państwa polskiego do współczesności. Na trasie znajdują się najważniejsze punkty opowiadające o wspólnej historii Polaków i Żydów.
- Trudny wiek dwudziesty – opowieść zaczniemy od I wojny światowej, przejdziemy się międzywojenną ulicą dzielnicy żydowskiej a w labiryncie getta przyjrzymy się losom Żydów i Żydówek pod okupacją niemiecką.
- "Swoi" i "obcy". Rozbrajamy stereotypy – ścieżka z kartami pracy, w której podejmujemy tematy związane z dialogiem międzykulturowym, wielokulturowością i prawami człowieka. Przykłady historyczne staną się dla nas punktem wyjścia do rozmowy o tym, jak powstają stereotypy.
- Marzenia o wolności – zaprosimy uczennice i uczniów do podróży przez historię i przyjrzenia się losom konkretnych ludzi: średniowiecznej kobiety biznesu, dziewiętnastowiecznego artysty, który chciał służyć dwóm narodom – polskiemu i żydowskiemu oraz studentki Uniwersytetu Warszawskiego z okresu międzywojennego.
Oprowadzania po wystawie czasowej
- Miasteczko Opatów – dowiemy się, gdzie szukać śladów historii w przestrzeni miejskiej i w jaki sposób może nam w tym pomóc nowoczesna technologia. Zastanowimy się również, jak wspólnie troszczyć się o lokalną pamięć.
Informacje organizacyjne
|
- Termin: codziennie (z wyjątkiem wtorków, gdy muzeum jest nieczynne).
- Czas zwiedzania wystawy stałej: 90 min
- Czas zwiedzania wystawy czasowej: 60 min
- Cena: 250 zł + bilety / grupa do 25 osób (w czwartki bilety są bezpłatne).
- Bilet "Muzeum za złotówkę": 1 zł
dla dzieci i młodzieży uczącej się między 7 a 18 rokiem życia, dotyczy posiadaczy legitymacji polskich szkół.
- "Podróż z klasą" oraz "Klasa w Warszawie. Warszawa z klasą" – wizyta w Muzeum POLIN może być rozliczona w ramach dofinansowania wycieczek szkolnych z programów MEN i m.st. Warszawy.
- 1 opiekunowi na 10 uczniów przysługuje bezpłatny bilet.
Rezerwacja: [email protected]
W dniu zwiedzania prosimy:
- Przybyć 15 min wcześniej (bramki bezpieczeństwa, szatnia, odbiór tourguidów).
- Zgłosić grupę do punktu informacji w holu głównym.
- Podzielić grupę (jeśli to konieczne).
- Oczekiwać na przewodnika w holu głównym Muzeum POLIN, przy stanowisku z tourguidami.
Spóźnienia:
- Zwiedzanie jest skracane o czas spóźnienia grupy.
- W przypadku spacerów 90-min, jeśli grupa spóźni się powyżej 30 min – samodzielne zwiedzanie wystawy.
UWAGA
- Podczas spaceru zwiedzający będą korzystać z zestawów słuchawkowych, które są dezynfekowane po każdym użyciu. Mimo to zachęcamy do korzystania z własnych słuchawek.
- Przy wejściu głównym znajdują się szafki, w których można zostawić swoje rzeczy. W szatni będziemy przyjmować tylko duże bagaże.
Regulamin uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych →
|