Koncert

20.01.2018

Krew w klepsydrze – koncert Delirium Ensemble 17.0

projekt: Adam Żebrowski

Krew w klepsydrze – pod tym tytułem zaczerpniętym z kompozycji cenionej izraelskiej kompozytorki Chayi Czernowin – odbędzie się specjalny koncert/spektakl inspirowany wystawą „Krew. Łączy i dzieli”. Autorem koncepcji wydarzenia jest Wiktor Kociuban - dyrygent i twórca międzynarodowej organizacji sztuki jutra: Delirium-Edition. Na scenie Audytorium zobaczymy wyjątkowy multimedialny spektakl w wykonaniu 15 muzyków, dyrygenta i VJ-a oraz usłyszymy utwory leżące na pograniczu gatunków muzycznych i nie dające się łatwo zaszufladkować.


20 stycznia (sobota), g. 19:00, Audytorium, cena: 100 / 80 / 60 złotych, KUP BILET >>

Podczas wieczoru z Delirium Ensemble usłyszymy 4 polskie (w tym 1 światową!) premiery kompozycji napisanych na przestrzeni ostatnich lat, inspirowanych motywem krwi. Muzyce towarzyszyć będzie specjalnie przygotowana scenografia, kostiumy i projekcja video tworząc całościowy spektakl.

Koncert otworzy kompozycja Fausto Romitelliego „Blood on the Floor, Painting 1986”, inspirowana obrazem Francisa Bacona pod tym samym tytułem. Przedwcześnie zmarły, włoski kompozytor, zbuntowany rockman i gitarzysta, który zszedł do undergroundu by tworzyć sztukę nową, stał się już postacią kultową wśród młodych muzyków. Utwory Romitelliego, mimo że grane na całym świecie, w Polsce praktycznie nie są wykonywane. Kompozytor łączy muzykę „wysoką” z „niską”, muzykę poważną z popularną i alternatywną. Według Delirium-Edition nie ma muzyki wysokiej, niskiej, klasycznej, popularnej - jest tylko muzyka dobra i zła.

- W moich utworach dźwięk traktuję jako coś materialnego, mającego kształt, grubość, fakturę, gęstość, elastyczność, sposób, w jaki odbija światło. Stąd kompozycje są jak dźwiękowe rzeźby  – pisał o swojej twórczości Romitelli.

Podobnie jak prezentowana obecnie w holu głównym Muzeum POLIN rzeźba „Blood Cinema“ Anisha Kapoora pozwala zwiedzającym wystawę „Krew. Łączy i dzieli” spojrzeć na otaczającą ich rzeczywistość przez wyjątkowy filtr, tak „Blood on the floor” Bacona zgodnie z wolą malarza oglądać trzeba przez szybę. W ten sposób w prymitywizmie i brutalności tytułowej plamy krwi możemy ujrzeć swoje odbicie. U Romitelliego krew jest pretekstem do powrotu do sytuacji pierwotnej: sięgnięcia do początków twórczości człowieka.

Następnie usłyszymy utwór, który nadał tytuł całemu wieczorowi – „Krew w klepsydrze” (The Hourglass Bleeds Still) Chayi Czernowin, która jest jedną z najbardziej cenionych kompozytorek z Izraela. Z Izraela pochodzi także Yair Klartag - m.in. asystent George’a Friedricha Haasa na Columbia University. Oboje twórców łączy nie tylko kraj pochodzenia, ale także tematyka utworów. Czernowin nawiązuje do krwi jako pulsu wpływającego na postrzeganie rzeczywistości i czasu, rytmu naszego ciała i życia, które wraz z wahaniem tętna odpowiednio skraca się i wydłuża. Bicie serca, tętno, to przecież pierwszy rytm, który powtarzany uderzeniami dłoni w pierś, a później w bęben, dał początek muzyce. Klartag w swoim utworze pyta natomiast o krew w kontekście sztuki – jej znaczenia i percepcji po wydarzeniach II wojny światowej.

Ostatni utwór koncertu będzie odwołaniem do krwi w znaczeniu medycznym, jako substancji wpływającej na naszą świadomość i postrzeganie świata. W  swoim najsłynniejszym utworze „Professor Bad Trip” powróci Romitelli, a muzyka będzie odbiciem świata, który wraz ze zmianą składu chemicznego krwi ulega całkowitemu odwróceniu. Trylogia „Professor bad trip“ jest także otwarcie inspirowana twórczością Francisa Bacona (zwłaszcza „Three Studies for Self-Portrait“), a odwołując się do początkowego utworu nada koncertowi ramy całości.

Program wydarzenia:

  • Fausto Romitelli – Blood on the Floor, Painting 1986 // composed 2000 (Polish premiere)
  • Chaya Czernowin - Dam Sheon Hachol (The Hourglass Bleeds Still) // composed 1992 (Polish premiere)
  • Yair Klartag – On writing poetry // composed 2013 / 2017 (World premiere of the new version with video layer)
  • Fausto Romitelli – Professor Bad Trip // composed 1998-2000 (Polish premiere)


Podczas wieczoru z Delirium Ensemble 17.0 w Muzeum POLIN nagranie zostanie materiał, który następnie ukaże się na płycie.

Po koncercie/spektaklu zapraszamy na spotkanie z autorami – muzykami Delirium Ensemble 17.0 we foyer Audytorium, podczas którego zakupić będzie można również wydawnictwa związane z artystami Delirium Ensemble.

Na scenie Muzeum POLIN wystapią m.in.

  • flet: Delphine Grataloup
  • klarnet: Azra Ramic
  • trąbka: Max Asselborn
  • puzon: Kevin Austin
  • tuba: Mateusz Sejdak
  • skrzypce: Anna Kwiatkowska
  • skrzypce: Bartek Staniak
  • altówka Radosław Jarocki
  • altówka: Tomasz Rosiński
  • wiolonczela: Tomasz Daroch
  • kontrabas/ebass: Łukasz Owczynnikow
  • gitara elektryczna: Wojciech Błażejczyk
  • perkusja: Carlota Caceres
  • fortepian: Demetre Gamsachurdia
  • vj: Anna Sztwiertnia
  • electronics: Sławomir Wojciechowski
Dyrygent / koncept / organizacja: Wiktor Kociuban

Organizatorzy


 

Mecenas

Patron medialny

 

 

Scenę Muzyczną wspiera LOTTO

27.11.2017