Frank Stella – biogram
image
Frank Stella urodził się w 1936 roku w Malden w stanie Massachusetts w rodzinie włoskich imigrantów. Z malarstwem abstrakcyjnym zetknął się już w szkole średniej - Phillips Academy w Andover - gdzie jego nauczycielem był malarz Patrick Morgan, który zaznajamiał go z pracami modernistów. W 1954 roku rozpoczął naukę na Princetown University, gdzie studiował historię i historię sztuki. Uczęszczał też na zajęcia z malarstwa i chłonął sztukę w licznych galeriach i muzeach Nowego Jorku, pozostając pod silnym wpływem Ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Jedną ze swoich wczesnych prac zaliczeniowych poświęcił nawet analizie związków między twórczością Jacksona Pollocka a ilustracjami średniowiecznych rękopisów. Po obronieniu dyplomu w 1958 r. przeprowadził się do Nowego Jorku, z którym pozostał związany przez resztę swojego życia.
Dorabiał jako malarz pokojowy, ale szybko nawiązał kontakty z właścicielami galerii i krytykami sztuki. Jeszcze w tym samym roku rozpoczął pracę nad swoimi słynnymi Czarnymi Obrazami (Black Paintings), nawiązującymi do Zagłady. W 1959 r. jego prace są po raz pierwszy wystawiane na zbiorowej ekspozycji, a jego pierwszy obraz kupuje słynne nowojorskie Muzeum Sztuki Współczesnej MoMA. W 1960 roku kończy cykl Czarne Obrazy i ma swoją pierwszą autorską wystawę. W 1961 roku wyrusza w podróż po Europie z Barbarą Rose, z którą w Londynie bierze ślub. Jego kariera błyskawicznie nabiera tempa. Monograficzne wystawy Stelli odbywają się w prestiżowych galeriach i muzeach w USA i w Kanadzie. W 1970 roku retrospektywną wystawę Stelli organizuje w MoMA kurator William Rubin. Stella stał się najmłodszym artystą w historii, któremu poświęcono ekspozycję w tak prestiżowej instytucji. Ta wystawa odwiedzi później m.in. TATE Gallery w Londynie i Stedelijk Museum w Amsterdamie, przyczyniając się do rosnącego uznania dla artysty na całym świecie.
Rok 1970 jest też znaczący w związku z wystawą „Frank Stella i synagogi dawnej Polski” w Muzeum POLIN: po otwarciu ekspozycji w Amsterdamie artysta musiał poddać się operacji kolana. W szpitalu odwiedził go amerykański architekt Richard Meier i sprezentował rekonwalescentowi książkę Wooden synagogues Kazimierza i Marii Piechotków. To właśnie ta pozycja zainspirowała Stelle do prac nad cyklem Polskie Miasteczka (Polish Village series).
Przełom lat 60. i 70. jest także przełomem w stylu artysty. Jak stwierdził późnej William Rubin, Stella rozpoczął wówczas wędrówkę od minimalizmu do maksymalizmu. Porzucił dwuwymiarowe, oszczędne malarstwo na rzecz form przestrzennych, które z czasem osiągnęły barokowe wręcz bogactwo kształtów i kolorystki.
Frank Stella pozostaje od niemal 60 lat czynnym artystą. Jego prace można podziwiać w dziesiątkach muzeów i galerii na całym świecie, między innymi w Museum of Modern Art, Peggy Guggenheim Collection, Pizzuti Collection, Kawamura Memorial DIC Museum of Art, Whitney Museum of American Art, TATE Museum, National Gallery of Australia, Toledo Museum of Art, czy Tel Aviv Museum of Art. Jest doktorem honoris causa kilku uczelni, w tym macierzystego Princeton. W 2009 roku został wyróżniony przez Prezydenta USA Baracka Obamę odznaczeniem National Medal of Arts.
Mecenas | Sponsorzy | |||
Patroni | Partner | Współorganizatorzy | Wspólna instytucja kultury | ||||||||||||
Patroni medialni | |||||||||||||||||||||