Edukacja

SZKOŁA PODSTAWOWA 4-6: Podróż przez Polin (spacer z kartami pracy)

Pięcioro dzieci stoi przy straganie zainscenizowanym w przestrzeni wystawy stałej Muzeum, i patrzą na dużą drewnianą gęś, umieszczoną na ladzie. Rozwiązują zadanie w karcie zadań.
fot. Muzeum Historii Żydów Polskich

Spacer po wystawie z wykorzystaniem kart pracy.

Zapraszamy do wspólnej podróży przez historię polskich Żydów. Po drodze czekają nas różnorodne zadania. Uczniowie i uczennice poznają religię, obyczaje i życie codzienne polskich Żydów i Żydówek. Dowiedzą się, w jakim języku się modlili, a w jakim rozmawiali na co dzień. Przygotują jadłospis dla religijnego Żyda lub Żydówki. W średniowiecznym grodzie zaprojektują monetę z hebrajskimi napisami. W XVI-wiecznym Krakowie pomogą w pracy żydowskiemu drukarzowi.

Z biletem kolejowym w ręku wspólnie wyruszymy do Łodzi, Białegostoku i Warszawy śladem Żydów i Żydówek, którzy w XIX wieku poszukiwali w dużych miastach pracy i lepszego życia. Na koniec zasiądziemy w ławkach żydowskich szkół z dwudziestolecia międzywojennego i sprawdzimy się w miniquizie. 

Spacer nie obejmuje części wystawy poświęconej II wojnie światowej oraz okresowi powojennemu. 

Słowa kluczowe: koszerność, święta i obrzędy żydowskie, języki: hebrajski i jidysz.