Edukacja historyczna i obywatelska na bazie platform wirtualnych
W ramach tego projektu udostępniamy szereg innowacyjnych materiałów edukacyjnych w formie narzędzi internetowych: platform wirtualnych i aplikacji mobilnej.
Zapraszamy odbiorców do odwiedzenia multiplatformy prezentującej żydowską Warszawę – zarówno tę historyczną, jak i dzisiejszą. "Żydowska Warszawa" to multimedialny przewodnik on-line, pokazujący polską stolicę przez pryzmat historii jej żydowskich mieszkańców.
Można ją odkrywać na wiele sposobów – podążyć tropem bohaterów komiksów, przespacerować się po mieście z Januszem Korczakiem lub pozwolić, by przedstawiona w formie bloga wędrówka po współczesnej Warszawie zmieniła się w prawdziwą podróż w czasie.
Platforma składa się z trzech części, z których mogą korzystać wszyscy zainteresowani. Gimnazjalistom szczególnie polecamy część "Śladami Janusza Korczaka", która prowadzi przez miasto dwiema trasami żydowskiego pedagoga i lekarza. Licealistów zachęcamy do zapoznania się z multimedialnym komiksem "Historie i kreski", który przedstawia losy dziewięciu bohaterów w autorskiej interpretacji Moniki Powalisz i Jacka Michalskiego. Nauczyciele znajdą tu dla siebie propozycje scenariuszy zajęć lekcyjnych.
Dorosłym odbiorcom polecamy część "Przeszłość i teraźniejszość". Dzięki niej, wędrując od Wisły poprzez Tłomackie, Nalewki, Grzybów, Senatorską i plac Teatralny, aż na Pragę, mogą poznać historię żydowskiej Warszawy od momentu osiedlenia się w mieście Żydów. Poznają również losy warszawskich Żydów podczas drugiej wojny światowej.
Z kolei powojenną historię odkrywamy z perspektywy dwunastu przewodników. Historia zyskuje tu wymiar osobisty, a w rolę przewodników oprócz Józefa Hena, Eleonory Bergman, Seweryna Blumsztajna wraz z Bożeną Werbart wcielają się także przedstawiciele młodego pokolenia, jak Daniel Słomka czy Joanna Baczko.
Wsparcie udzielone z funduszy norweskich i EOG przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię.
www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org
Więcej o projekcie „Żydowskie dziedzictwo kulturowe”