Muzeum

Hana Umeda – artystka-rezydentka w ramach programu "Thinking Through the Museum"

Hana Umeda to trzecia rezydentka w ramach programu "Thinking Through the Museum" (TTTM), która 28 lutego–20 marca będzie gościła w naszym muzeum. Rezydencje TTTM prowadzone są przez klaster badawczo-artystyczny National Heritage & Traumatic Memory, a ich organizatorami w Polsce są Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Teatr Powszechny i FestivALT.

Hana Umeda o prowadzonych badaniach artystycznych:

"Mój aktualny research skupia się wokół tematu doświadczenia przemocy seksualnej i strategii radzenia sobie z traumą. Sięgam przy tym do własnego doświadczenia oraz do dziedzictwa związanego z moją tożsamością — japońską i żydowską. Przemoc seksualna to jedno z najbardziej transkulturowych zjawisk, współdzielonych przez kobiety niezależnie od tożsamości etnicznej i szerokości geograficznej, w której się znajdują. Gwałt towarzyszy konfliktom zbrojnym i czasom pokoju, wydarza się w przestrzeni publicznej i prywatnej, ze strony nieznajomych i najbliższych. Towarzyszy nam od zawsze, odbija się na naszym funkcjonowaniu w społeczeństwie i na stosunku samej do siebie. W większości przypadków nie liczymy nawet na żadne zadośćuczynienie, za to często odczuwamy wstyd i poczucie winy. Niemoc i poczucie braku kontroli nad własnym ciałem, które wywołują doświadczenia gwałtu, są trudne do wymazania i często przekazywane z pokolenia na pokolenie. 

Zastanawiam się, ile trwa odmrożenie zgwałconego ciała? Rok? Dwa? Osiemnaście? Kilka pokoleń? Jak ustanawia się ciało po doświadczeniu gwałtu? Jak zmienia się jego seksualność? Stosunek do miłości? Jakimi metodami ciało i psychika radzą sobie z tym doświadczeniem? Co robią, żeby utrzymać się przy życiu? 

Jako pół-Japonka i certyfikowana tancerka klasycznego tańca japońskiego przyglądam się przemocy seksualnej wpisanej w technikę tańca jiutamai. Moje śledztwo obejmuje ciało, z zaciśniętymi pachami i pachwinami, mocno wbite w ziemię, uspakajające drżenie lęku za pomocą spokojnego oddechu. Jego mechanizmy obronne i mechanizmy przetrwania, ukryte zazwyczaj pod kolorowymi wzorami jedwabnych kimon, pod warstwami tkanin i pokrywającego skórę, białego makijażu. Przykładam własne, zgwałcone ciało, do tego odziedziczonego w ściśle skodyfikowanej praktyce tanecznej przekazywanej z pokolenia na pokolenie japońskich kobiet. Przyglądam się tradycyjnym narracjom tanecznym przez soczewkę doświadczenia przemocy seksualnej. Zauważyłam przy tym dwa rodzaje takich narracji, które szczególnie mnie w tym kontekście interesują. Pierwsza jest związana z poczuciem braku sprawczości i poniżenia, które wyłania się często ze smutnych tańców o miłości. Drugi rodzaj to narracje o kobiecej zemście — powracające historie o skrzywdzonej kobiecie, która przemienia się w mściwego i okrutnego demona. Stan, który można by nazwać opętaniem, ale który niesie ze sobą potencjał emancypacyjny. 

Izraelski psycholog kliniczny, Eli Somer, który bada zjawisko śnienia na jawie jako formę zaburzenia psychicznego, podjął się analizy legend o dybuku, wykorzystując do tego narzędzia z zakresu psychologii klinicznej. Opętane przez dybuka kobiety diagnozuje jako osoby doświadczające dysocjacji wynikającej z doświadczonej przemocy seksualnej. 

Podczas rezydencji będę eksplorować opisane wyżej zagadnienia zarówno z poziomu źródeł i zasobów historycznych, jak i z poziomu ciała oraz wizualności, z poziomu pamięci historycznej, skupiając się na aspekcie somatycznym i semantycznym, na tym, co ciało odczuwa i jakie znaczenia są na nie projektowane".

Więcej o artystce:

Hana Umeda – performerka, reżyserka, tancerka, absolwentka kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej UW, uczennica mistrzyni Hanasaki Tokijyo, głowy szkoły Hanasaki-ryu w Tokio, natori w szkole jiutamai Hanasaki-ryu. Obecnie uczestniczka programu SoDA MA, HZT, Berlin University of Arts.

W 2020 jako tancerka jiutamai Hanasaki-ryu przyjęła imię Sada Hanasaki. W latach 2021-2023 członkini kolektywu Centrum w Ruchu. Stypendystka programu Młoda Polska Narodowego Centrum Kultury w 2018 roku, w ramach którego zadebiutowała jako reżyserka spektaklem "SadaYakko" prezentowanym w Komunie/ Warszawa.

Laureatka pierwszej edycji Rezydencji Artystycznej Scena Nowe Sytuacje Teatru Współczesnego w Szczecinie w 2022 roku w ramach której zrealizowała spektakl "Wiarołomna". Nominowana w konkursie IDFA DocLab Competition for Immersive NonFiction, IDFA DocLab: Phenomenal Friction, Amsterdam, 2023 za VR "Close". Jej prace i działania performatywne prezentowane były m.in. przez:

  • Teatr Współczesny w Szczecinie
  • Komunę Warszawa
  • Zachętę Narodową Galerię Sztuki,
  • Cerulean Tower Noh Gakudo w Tokio
  • Zero Base w Tokio, Kunstbanken w Hamar (Norwegia) oraz
  • na festiwalu IDFA w Amsterdamie.

Jako performerka współpracowała m.in. z:

  • Martą Ziółek (Pamela)
  • Katarzyną Wolińską (Salvage)
  • Jadwigą Rodowicz-Czechowską (Dziady/Soreisai)
  • Kolektywem Małpeczki – Marią Magdaleną Kozłowską i Marią Tobołą (Głowa człowieka)
  • Christiane Huber (We call Wonder)
  • Hagar Ophir (Recalling History).

Więcej o "Thinking Through the Museum":

Program "Thinking Through the Museum" skupia międzynarodowych naukowców/ naukowczynie, studentów/ studentki, muzealników/ muzealniczki i przedstawicieli/ przedstawicielki społeczności z 20 muzeów, uniwersytetów i organizacji pozarządowych z Kanady, Holandii, Polski, RPA i USA. Zespół pracuje w muzeach i poza nimi, współtworząc wystawy i narzędzia projektowe oraz analizując alternatywne formy uruchamiania dziedzictwa, w których różne społeczności mogą tworzyć własne agendy działania.

Zespół National Heritage & Traumatic Memory bada, w jaki sposób praktyki oparte na sztuce mogą wesprzeć instytucje w angażowaniu społeczności poprzez uruchamianie nieoczywistych miejsc i znaczeń oraz performatywnych trybów prezentacji i uczestnictwa. Pracując głównie w Polsce, NHTM analizuje, jak spotykają się historie kolonializmu, Holokaustu i komunizmu, oraz wypracowuje nowe formy refleksji i praktyki działania w relacji do brutalnie utraconej różnorodności historycznej tej części Europy. Rozwija wrażliwe na kontekst koncepcje i narzędzia, aby przezwyciężyć zachodniocentryczność krytycznej muzeologii. Współpracuje z innymi zespołami TTTM, organizuje rezydencje dla artystów i artystek mniejszościowych, m.in. ze społeczności żydowskich, społeczności i grup romskich, ukraińskich, wietnamskich, diaspory afrykańskiej, LGBTQ+ czy osób uchodźczych.

 

Organizatorzy:

Logo Muzeum POLINLogo FestvALTLogo Teatru Powszechnego

Logo projektu"Thinking through the museum"Logo Curating and Public Scholarship LabLogo Concordia University

Logo Social Science and Humanities Research Council of Canada