Film
13.12.2017

17. MFF Watch Docs. Prawa człowieka w filmie

Kadr z filmu "Muhi wiecznie tymczasowy". Dwóch starszych mężczyzn, a pośrodku mały chłopiec.
Muhi wiecznie tymczasowy, fot. materiały prasowe

17. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie rozpocznie się w Kinie Muranów 7 grudnia. Część projekcji w ramach festiwalu odbędzie się także w Muzeum POLIN, w dniach 11 i 13 listopada. W programie festiwalu znalazły się m.in. filmy z najważniejszych światowych  festiwali: Berlinale, Cannes, Sundance i Karlowych Warów.

  • 7-14 grudnia (czwartek - czwartek), wstęp wolny

W konkursie o nagrodę WATCH DOCS zaprezentowanych zostanie 14 nowych, wybitnych dokumentów poruszających rozmaite, ale zawsze ważne tematy związane z prawami człowieka, m.in: "Ryzyko" (Risk), najnowszy film uhonorowanej Oscarem za „Citizenfour” Laury Poirtas, czy prowokacyjny "Biały świat według Daliborka" (The White World According to Daliborek) w reż. Víta Klusáka, portretujący czeskiego neonazistę. Widzowie będą mogli także obejrzeć nowy film francuskiego mistrza dokumentu i fotografii Raymonda Depardona "12 Dni" (12 Days) oraz "Jeszcze jutro" (Still Tomorrow), wielowarstwowy dokument Jiana Fana o dotkniętej porażeniem mózgowym najsłynniejszej chińskiej poetce Xiuhua Yu..

W programie 17. edycji WATCH DOCS znajdą się dwa przeglądy tematyczne, poświęcone problemom aktualnym i żywo dyskutowanym w Polsce.

We współpracy z Naczelną Radą Adwokacką WATCH DOCS gości w tym roku dokumentalną edycję przeglądu "Adwokat w roli głównej", a prezentowanym filmom towarzyszyć będzie międzynarodowa dyskusja panelowa o prawnikach w sytuacji załamania państwa prawa. Druga retrospektywa tematyczna tegorocznego WATCH DOCS – "Ciało pod kontrolą" – zaprezentuje filmy ukazujące problemy społecznej kontroli nad ludzkim ciałem i zdrowiem z punktu widzenia praw człowieka i bioetyki. 

Program filmowy 17. WATCH DOCS to także cztery repertuarowe sekcje stałe:

  • Chcę zobaczyć – przegląd najciekawszych dokumentów sezonu opowiadających o wydarzeniach, postaciach i tematach znajdujących się w centrum uwagi obrońców praw człowieka,
  • Dyskretny urok propagandy – panorama dokumentów podejmujących temat różnych form indoktrynacji,
  • Nowe filmy polskie zestaw najciekawszych polskich dokumentów społecznych sezonu oraz
  • Na krótko – sekcja filmów krótkometrażowych, otwarta także na formy eksperymentalne i animację.

Gościem specjalnym tegorocznego festiwalu będzie znakomity belgijski reżyser Thierry Michel, uhonorowany tegoroczną Nagrodą im. Marka Nowickiego za wybitne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie, przyznawaną przez Zarząd Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. W programie WATCH DOCS znalazła się retrospektywa twórczości Thierry’ego Michela, a 14 grudnia festiwal zamknie pokaz jego najnowszego filmu "Dzieci przypadku" (Children of Chance).

Wśród wydarzeń towarzyszących 17. edycji WATCH DOCS warto podkreślić FUTURE DOCS (8-10.12.2017), wspólne warsztaty poszukujących inspiracji dokumentalistów i obrońców praw człowieka, od podszewki znających nie tylko ważne problemy społeczne i polityczne, ale i niezwykłe ludzkie historie, jakie się za nimi kryją. Celem FUTURE DOCS jest tworzenie warunków sprzyjających powstawaniu najlepszych dokumentów kinowych z potencjałem realnego wpływu na rzeczywistość społeczną.

W naszym muzeum, w dniach 11 grudnia o godz. 19.00 I 20:45 i 13 grudnia o godz. 18.00 I 20:30, odbęda się projekcje czterech filmów:

  • Praca (The Work), reż. Jairus McLeary, Gethin Aldous, USA, 2017, 90 min.
    11 grudnia, godz. 19.00, wstęp wolny, bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie muzeum na 24h przed projekcją
    Tematem filmu jest intensywna terapia grupowa w Folsom - osławionym kalifornijskim więzieniu o maksymalnym rygorze. W czterech całodziennych sesjach biorą udział zarówno skazani (często z dożywociem), jak i chętni "z wolności". Dla więźniów – szczególnie tych, którzy mieli już do czynienia z projektem, udział w terapii to wyjątkowa szansa, by poczuć emocje niedostępne w więziennej rzeczywistości. Początkowo uczestnicy traktują się z rezerwą, ale stymulowany przez terapeutów proces szybko przynosi efekty. Twórcom filmu udało się uchwycić rzeczywisty, bolesny i przejmujący proces: niektórzy z nich z pewnością próbują udziałem w terapii zasłużyć na warunkowe zwolnienie. Statystyki pokazują zerowy poziom recydywy wśród uczestników projektu, którzy wyszli na wolność. 
     

     
  • Biały świat według Daliborka, (The White World According to Daliborek), reż. Vit Klusák, Czechy, Słowacja, Dania, Wielka Brytania, 2017, 105 min.
    11 grudnia, godz. 20.45, wstęp wolny, bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie muzeum na 24h przed projekcją
    Dalibor K., robotnik koło czterdziestki, mieszkający z matką Vĕrą w bloku, w małym morawskim mieście, twórca amatorskich parodii horrorów i gniewnych piosenek, którymi dzieli się w Internecie, jest neonazistą. Nieśmiało randkuje z Janą i nie może wybaczyć matce sprowadzenia do domu nowego partnera, który jednak z czasem wkrada się w jego łaski, wygłaszając coraz ostrzejsze ksenofobiczne deklaracje. Zresztą w zjadliwie absurdalnej, pełnej niepokojącego czarnego humoru i wciąż eskalującej dokumentalnej tragikomedii Klusáka najbardziej uderza właśnie reakcja otoczenia na poglądy Dalibora. 
     
  • Muhi - wiecznie tymczasowy (Muhi - Generally Temporary), reż. Rina Castelnuovo-hollander, Tamir Elterman, Izrael, Niemcy, 2017, 87 min.
    13 grudnia, godz. 18.00, wstęp wolny, bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie muzeum na 24h przed projekcją
    Bohater filmu Riny Castelnuovo-Hollander i Tamira Eltermana to dzielny kilkulatek, cierpiący na rzadkie schorzenie układu odpornościowego. Wkrótce po urodzeniu musiał przejść poważną operację; by uratować życie, lekarze zdecydowali się amputować jego kończyny. To nie koniec problemów Muhiego: chłopiec pochodzi ze Strefy Gazy, gdzie nikt nie jest w stanie zapewnić mu odpowiedniej opieki medycznej. Dzięki pomocy lekarzy i aktywistów, od siedmiu lat półlegalnie mieszka w izraelskim szpitalu wraz z dziadkiem, który nie ma wizy ani pozwolenia na pracę i także nie może opuszczać murów kliniki. Kłopoty z dokumentami oraz niezliczone kontrole po obu stronach granicy praktycznie uniemożliwiają wizyty rodziców. Twórcy filmu z wielką delikatnością pokazują codzienne życie chłopca, którego położenia urasta do rangi symbolu. 
     

     
  • LA 92 (LA 92), reż. Dan Lindsay, TJ Martin, USA, 2017, 114 min.
    13 grudnia, godz. 20.30, wstęp wolny, bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie muzeum na 24h przed projekcją
    Kiedy 29 kwietnia 1992 roku złożona wyłącznie z białych Amerykanów ława przysięgłych wydała wyrok uniewinniający czterech – również białych – policjantów od zarzutu pobicia czarnoskórego taksówkarza, Rodneya Kinga, mimo że zajście wszyscy obejrzeć mogli na bulwersującym nagraniu wideo, w Los Angeles rozpoczęły się trwające sześć dni zamieszki. Pochłonęły ponad 60 ofiar i kosztowały miasto około miliarda dolarów. Opowiadający o tych wydarzeniach film Dana Lindsaya i TJ Martina (laureatów Oscara za „Niepokonanych” z 2012 roku) to wzorcowy przykład wykorzystania materiałów archiwalnych, które dzięki wyrafinowanemu montażowi składają się na wielopłaszczyznową narrację.


Więcej: www.watchdocs.pl, www.facebook.com/WATCHDOCSFILMFESTIVAL