Koncert
13.12.2020 - online

Marcin Masecki i Mike Marshall w hołdzie Ger Mandolin Orchestra

fot. Kobas Laksa

Jeden z najciekawszych polskich pianistów i kompozytorów Marcin Masecki oraz trzykrotnie nominowany do nagrody Grammy wirtuoz mandoliny Mike Marshall wykonają napisany na zamówienie Muzeum POLIN utwór – hołd złożony przedwojennej żydowskiej orkiestrze mandolinowej z Góry Kalwarii.

Mandolina – dziś instrument niszowy – ma niezwykle bogatą historię i zajmuje szczególne miejsce w historii polskiej i żydowskiej kultury muzycznej. Orkiestry mandolinowe grały do tańca, towarzyszyły też pierwszym robotniczym demonstracjom. Nauka gry na mandolinie była często elementem programu nauczania w szkołach jidysz. Mandolina była też jednym z niewielu środków ekspresji muzycznej dostępnych dla kobiet w przedwojennych społecznościach żydowskich. Przed stu laty mandolina była więc instrumentem jednoczącym, demokratycznym i budującym wspólnotę.

Dzięki koncertowi zorganizowanemu przez Muzeum POLIN mandolina powróci, by opowiedzieć swoją zapomnianą historię. Nową muzykę na mandolinę skomponował Marcin Masecki, któremu towarzyszyć będzie jeden z największych wirtuozów tego instrumentu – Mike Marshall, lider Ger Mandolin Orchestra. 
 

Ger Mandolin Orchestra

Międzynarodowa orkiestra mandolinowa, złożona z największych światowych wirtuozów. Należą do w niej m.in.: Mike Marshall (trzykrotnie nominowany do nagrody Grammy) i Avi Avital (artysta Deutsche Grammophon, nominowany do nagrody Grammy, zdobywca Echo Klassik). Zespół powstał dla upamiętnienia przedwojennej żydowskiej orkiestry mandolinowej z Góry Kalwarii, której nazwa w języku jidysz to Ger.

Marcin Masecki (ur. 1982, Warszawa)

Pianista klasyczny i jazzowy, kompozytor i aranżer, poruszający się pomiędzy jazzem, muzyką klasyczną i eksperymentalną. W ciągu ostatnich kilku lat stał się jednym z najbardziej twórczych i oryginalnych muzyków młodego pokolenia. W swoich kompozycjach często wykorzystuje istniejący już wcześniej materiał lub idiom muzyczny, jednak przetwarza go w oryginalny, właściwy sobie sposób. Kompozytor stroni od regularności i perfekcji: w jego utworach pojawia się wiele brzmień wykoślawionych i pozornej niezręczności.

Świadomie wprowadza przy tym do swoich kompozycji elementy trywialne, często obsesyjnie zapętlane. Z drugiej strony w jego twórczości widoczne jest przywiązanie do klasycznych form i fascynacja muzyką XVIII wieku.


Jednym z ostatnich projektów Maseckiego jest Jazz Band Młynarski-Masecki, założony wspólnie z Janem Emilem Młynarskim. W 2017 ukazała się ich debiutancka płyta, "Noc w wielkim mieście". W 2018 r. odbyła się premiera nagranego wspólnie z Barbarą Kingą Majewską albumu "Taratil ‘id al-milad", zawierającego sześć polskich kolęd zaśpiewanych w języku arabskim. Jest także autorem muzyki do filmu Pawła Pawlikowskiego "Zimna wojna".

Masecki wspólnie z Marcinem Markowiczem (skrzypkiem m.in. Lutosławski Quartet) pracuje obecnie nad powołaniem Warszawskiej Orkiestry Mandolinowej. Odbył się już szereg prób, ale WOM jest jeszcze przed swoim scenicznym debiutem.

Mike Marshall (ur. 1965, Oakland, Kalifornia)

Dyrektor muzyczny Ger Mandolin Orchestra, jest jednym z najbardziej utalentowanych i wszechstronnych instrumentalistów strunowych na świecie. Mistrz mandoliny, gitary, mandocello i skrzypiec. Przez ponad 35 lat muzycznej kariery przełamywał ramy i podziały w świecie muzyki instrumentalnej.

Potrafi z wdziękiem przechodzić od jazzu przez klasykę, bluegrass do stylów latynoskich, za każdym razem odciskając na nich własne piętno. Jego wszechstronność i doświadczenie najlepiej ilustruje lista artystów, z którymi współpracował, a wśród których są: David Grisman, Bela Fleck, Edgar Meyer, Chris Thile, Joshua Bell, Darol Anger, Hamilton de Holanda, Hermeto Pascoal, Mark O'Connor, Stephane Grappelli, Caterina Lichtenberg i wielu innych. Jego własne grupy to m.in. Montreaux Band, Modern Mandolin Quartet, Turtle Island String Quartet, Psychograss czy Choro Famoso.

Partnerem projektu jest Ashkenaz Festival

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Prawykonanie utworu możliwe jest dzięki wsparciu Instytutu Goethego w Warszawie.