Koncert
29.05.2018

Music in Alef: Philip Glass & Steve Reich

Ściana w Muzeum POLIN.
fot. Magdalena Starowieyska/Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Koncert, podczas którego Hop-beats Percussion Group, Chór POLIN, Miłosz Pękala, Jakub Sokołowski i Ostap Manko wykonają utwory Philipa Glassa "Knee Plays" oraz Steve'a Reicha "Drumming".

  • 29 maja (wtorek), godz. 19:00, BRAK MIEJSC

"Knee Plays" z opery "Einstein on the beach" oraz "Drumming" to dwie fundamentalnie ważne kompozycje muzyki XX wieku. Oba utwory stały się podstawą dla dalszej pracy dwóch wybitnych kompozytorów amerykańskich żydowskiego pochodzenia: Philipa Glassa i Steve’a Reicha. 

Latem 1976 roku opera "Einstein on the beach" miała swoją premierę na festiwalu w Avignonie. Wydarzenie to stało się przepustką do kariery dla Philipa Glassa, który za dnia pisał muzykę niemal do szuflady, a wieczorami zarabiał na życie za kierownicą taksówki. Dziś Philip Glass jest jednym z najważniejszych kompozytorów przełomu wieków, autorem muzyki do wielu filmów – od kultowej trylogii "Qatsi" Godreya Reggio (ze słynnym "Koyaanisqatsi" (1982)) po "Godziny", które przyniosły kompozytorowi jedną z 3 nominacji do Oscara.

"Knee Play" to pięcioczęściowa forma, która stanowi swoistą uwerturę do opery "Einstein on the beach", a także wieńczy każdy z czterech aktów opery. W Muzeum POLIN "Knee Plays" wykona Chór POLIN pod kierunkiem Seana Palmera i Kuby Pałysa oraz soliści: Ostap Manko – skrzypce i Jakub Sokołowski – organy.

W drugiej części koncertu usłyszymy "Drumming" Steve’a Reicha. Autor skomponował ten utwór na początku lat 70. XX wieku, zainspirowany wizytą w Ghanie, gdzie słuchał wykonywanej tam muzyki perkusyjnej. Utwór ten określany jest mianem pierwszego arcydzieła minimalizmu i składa się z części:

  • I – na 4 pary nastrojonych bongosów, a także głos męski
  • II – na 3 marimby oraz 2 lub 3 głosy żeńskie
  • III – na 3 glockenspiele i flet piccolo
  • IV – na cały zespół.

Utwór wykona Hop-beats Percussion Group, działający pod kierownictwem artystycznym Miłosza Pękali przy Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.


Chór POLIN to społeczny, eksperymentalny chór profesjonalistów i amatorów, młodych, dorosłych i seniorów, przedstawicieli mniejszości mieszkających w Warszawie, działający przy Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Oprócz tradycyjnych technik pracy z głosem, Chór poszukuje też niestandardowych środków wyrazu: dźwięki, melodie i interpretacje powstają w wyniku indywidualnych i grupowych poszukiwań emisyjnych, rytmicznych i brzmieniowych.

Chór prowadzą: Sean Palmer – niezależny brytyjski artysta, kompozytor i dyrygent; Jakub Pałys – akompaniator, trener wokalny, kompozytor; Ewa Chomicka – koordynatorka projektu.

"Muzyczki" to cykl warsztatów / koncertów / spektakli przygotowywanych przez Fundację Automatophone jako narzędzie upowszechnienia filozofii i środków muzyki eksperymentalnej oraz poszukiwania dla nich lokalnego - specyficznego dla danej grupy społecznej czy społeczności - wymiaru. Wierzymy bowiem, że muzyka eksperymentalna to idealne narzędzie do budowania i pielęgnowania różnorodnych tożsamości.

 

Organizacja koncertu: Muzeum POLIN, Fundacja Automatophone

Kuratorzy: Kajetan Prochyra, Michał Mendyk

 

Koncert otwiera konferencję "DRUMMING. Perkusja w ujęciu minimalistów". PROGRAM KONFERENCJI >>

 

Scenę Muzyczną wspiera LOTTO