Spotkanie

5.03.2017

"Pokój Ginczanki" - performance poetycki

Zuzanna Ginczanka
Zuzanna Ginczanka, fot. Wikipedia / domena publiczna

Z okazji 100-lecia urodzin Zuzanny Ginczanki, które przypada w marcu 2017 roku Muzeum POLIN zorganizowało wyjątkowy poetycki performance według koncepcji Tomasza Cyza. Byłae to okazja do indywidualnego spotkania z niezwykłą twórczością jednej z najbardziej utalentowanych, a jednocześnie niedocenionych poetek dwudziestolecia międzywojennego.


5 marca (niedziela), godz. 16:00

Każdy biorący udział w tym wydarzeniu doświadczył niezwykłego intymnego dialogu z poetką za pośrednictwem aktorki Marii Dębskiej, która odczytała jeden wiersz wybrany specjalnie dla konkretnej osoby.


Aktorka (Maria Dębska) siedzi w niewielkim pokoju. Co kilka minut przychodzi do niej jedna osoba. Siada na krześle i słucha jednego wiersza – wybranego specjalnie dla niej. I wychodzi.

Specyficzne intymne spotkanie – bez zbędnych słów – z aktorką. Wcielającą się w rolę Ginczanki? Szukającą właściwego tonu, słów?

Jedynym komunikatem jest wiersz Zuzanny Ginczanki. Pomiędzy aktorką a uczestnikiem nie powinno paść żadne inne słowo niż to napisane przez Poetkę. Każdy uczestnik usłyszy jeden wiersz. To może dar. A może przekleństwo.

Kim była Zuzanna Ginczanka? Nasz performance był okazją do zetknięcia się z niezwykłą twórczością i osobowością tej poetki. Jej postać, długo zapomniana, stała się dzisiaj źródłem fascynujących inspiracji dla artystów, poetów i badaczy. Tematy poruszane w jej twórczości: doświadczenie inności, obcości; piętno piękna, cielesności, kobiecości; wołanie o podmiotową pozycję kobiety; afirmacja i utopia seksualnego wyzwolenia – sprawiają, że ta poezja staje się ponadczasowa.

Widzowie byli wprowadzani na performance pojedynczo w odstępach czasowych. Miejsce: foyer I piętro.

 

Informacje o poetce:
Zuzanna Ginczanka - Zuzanna Polina Gincburg (1917-1944) poetka żydowskiego pochodzenia  – mistrzyni satyry i ciętej riposty. Publikowała odważne liryki na pierwszych stronach "Wiadomości Literackich", złośliwe satyry na łamach "Szpilek", wydała jedyny za to wyjątkowy tomik poezji "O Centaurach".

Ginczanka - kobieta piękna, młoda, odważna. Gwiazda przedwojennej warszawskiej bohemy, bywalczyni kawiarni "Mała Ziemiańska", przyjaciółka Gombrowicza, ulubienica Tuwima. Kochała życie, lubiła się bawić do białego rana w Adrii i w Oazie. Wojna zmieniła wszystko. Jej biografia naznaczona jest tragicznymi wojennymi przeżyciami. Jej życie zostało nagle przerwane w wieku zaledwie 27 lat. Ginczanka została aresztowana a potem rozstrzelana przez Gestapo.

Informacje o aktorce:
Maria Dębska to aktorka teatralna, telewizyjna i filmowa. Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWSFTViT w Łodzi (2017). Ukończyła pierwszy rok na Wydziale Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Marka Drewnowskiego.

Za tytułową rolę w "Marii Stuart" w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego została nagrodzona Grand Prix za wybitną osobowość sceniczną i Nagrodą Publiczności 34. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi, Nagrodą aktorską na Międzynarodowym Festiwalu Szkól Teatralnych w Brnie, a także łódzką "Złotą Maską" za najlepszy debiut aktorski w sezonie 2015/2016. Wystąpiła m.in. w filmach "Moje córki krowy" Kingi Dębskiej i "Demon" Marcina Wrony, występuje w serialu "Barwy szczęścia", na scenie można ją zobaczyć w Teatrze Studio w Warszawie w spektaklu "Ripley pod ziemią" Radosława Rychcika.

Informacje o reżyserze:
Tomasz Cyz jest studentem V roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Autor przedstawień operowych i muzycznych m.in: Pasja-Fragmenty wg Pasji według św. Łukasza Pendereckiego (Warszawa, 2013), Sonata kreutzerowska (Zakopane, 2013), Passio Pärta (Kraków 2015), Rodelinda Händla (Teatr Collegium Nobilium, październik 2015), Moje imię Człowiek (Warszawa 2016).

W latach 2009-2013 redaktor naczelny dwutygodnik.com, od 2013 redaktor naczelny miesięcznika "Ruch Muzyczny", członek zespołu redakcyjnego "Zeszytów Literackich". Autor książek o operze i muzyce. Jako "T." autor libretta opery Fedra Dobromiły Jaskot (Teatr Wielki-Opera Narodowa, 2006), dramaturg Mariusza Trelińskiego i Opery Narodowej (2005-2006).

15.02.2017