Tisza be-Aw - akcja performatywna Teatru 21
Już po raz drugi zapraszamy na pokazy spektaklu Teatru 21, inspirowanego świętem Tisza be-Aw. Pierwsza jego odsłona powstała w 2015 r. we współpracy z Muzeum POLIN. Wywołała wówczas silne emocje – publiczność raz się śmiała, raz ocierała łzy. Pisano o nim: „to petarda”; performance radykalny, precyzyjny, najmocniejsze przedstawienie Teatru 21.
- 13-15 lipca (czwartek - sobota), wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc, prosimy o wydrukowanie potwierdzenia rezerwacji.
Rezerwacja miejsc:
- 13 lipca, czwartek, godz. 18.30
- 14 lipca, piątek, godz. 18.30
- 15 lipca, sobota, godz. 20.30
"Jest to bowiem spektakl o przemocy – tej wielkiej, totalitarnej, ale przede wszystkim tej, która pozostaje niewidoczna, której podlegamy na co dzień. Która zdaje się być niewinną dziecięcą zabawą – przemoc mała polegająca na obrażaniu, na stygmatyzowaniu. Żyd, down, pedał – mechanizm przemocy za każdym razem pozostaje ten sam." Piotr Morawski, Dwutygodnik, 2015|
Rzecz odbywa się w sali G9. To przestrzeń przejściowa, pusta, ulokowana między galeriami muzealnej wystawy stałej. Przez pryzmat osobistego doświadczenia aktorów przywołana zostanie pamięć ofiar nazistowskiej akcji T4 – „eliminacji życia niewartego życia”. Historie aktorów, dzieje XX wieku i święto Tisza be-Aw połączą się w jednym miejscu.
Grupa graczy ubrana w letnie stroje treningowe, kojarzące się z zajęciami wychowania fizycznego, gra na wyznaczonym polu w popularne zabawy podwórkowe. Nazwy gier zawierają pejoratywne określenia: głupi Jaś, szczur, szmaciarz, dupiec. Zasady gry zakładają: zbijanie, bicie, klepanie, wytykanie palcem. Najsłabsi gracze są ośmieszani, karani lub eliminowani. Wszystkiemu towarzyszą osobiste wspomnienia matek aktorów.
Przedstawienie zostało zaprezentowane podczas międzynarodowego projektu „Więcej niż teatr” w ramach Olimpiady Teatralnej we Wrocławiu w 2016 roku.
W tym roku akcje performatywne poprzedziły dwa cykle warsztatów, które stały się platformą dialogu i poszukiwania pozytywnych praktyk dla godnego powitania osób z zespołem Downa w momencie ich narodzin.
Czas trwania: 40-50 minut.
Teatr 21 tworzą aktorzy z zespołem Downa i autyzmem. Działania grupy to wspólne, twórcze poszukiwania oraz kreowanie bezpiecznej przestrzeni na odważne spotkanie ze sobą i z widzem. Zawsze w kontekście teatru. We współpracy z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN teatr przygotował spektakle: „Uwaga, Purim!” i akcje performatywne „Tu bi-Szwat”, „Pesach”. Teatr prowadzi Justyna Sobczyk laureatka Nagrody im. Konstantego Puzyny (2016) za działalność teatralną łączącą sztukę i życie, twórczą oryginalność z zaangażowaniem w sprawy publiczne oraz nagrody „Wdechy” dla człowieka roku „Co jest grane” (2016).
Tisza be-Aw (9 dzień miesiąca Aw) to najsmutniejszy dzień roku żydowskiego, stanowiący kulminację trzytygodniowego okresu żałoby. Upamiętnia on zburzenie Pierwszej i Drugiej Świątyni Jerozolimskiej. Jest to dzień, w trakcie którego obowiązuje ścisły post, m.in. całkowity zakaz jedzenia i picia. Do popołudnia – jak w czasie żałoby – siada się tylko na podłodze lub niskim stołku. W synagodze odczytuje się lamentacje i hymny żałobne, opłakujące zniszczenie Świątyń oraz cierpienia narodu żydowskiego. W 2017 roku Tisza be-Aw zaczyna się z zachodem słońca w poniedziałek31 lipca, a kończy o zmroku we wtorek 1 sierpnia.
Akcje performatywne Tisza be-Aw
- Koncepcja – Jakub Drzewiecki, Agata Skwarczyńska, Justyna Sobczyk
- Ruch – Justyna Wielgus
- Nagrania – Paweł Andryszczyk
- Grafika – Radosław Staniec
- Realizacja filmu – Wojtek Kaniewski Patrz Pan Panda, Tomasz Michalczewski
- Produkcja – Marceli Sulecki, Małgorzata Owczarska
- Wsparcie ze strony Muzeum POLIN – Ewa Chomicka, Łucja Koch
Gracze:
- Grzegorz Brandt
- Jakub Drzewiecki
- Teresa Foks
- Maja Kowalczyk
- Barbara Lityńska
- Anna Łuczak
- Michał Pęszyński
- Aleksandra Skotarek
- Marta Stańczyk
- Magdalena Świątkowska
- Justyna Wielgus/Justyna Sobczyk
Realizacja projektu dzięki wsparciu udzielonemu przez Boeing