Ogłoszenie
09.06.2016

Wybraliśmy rezydentów na 2016 i 2017

Trzy małe ekrany multimedialne, na których wyświetlają się filmy.
fot. Muzeum Historii Żydów Polskich

W drugiej połowie maja zakończyliśmy nabór projektów do kolejnej edycji programu rezydencji artystycznych „Muzeum Otwarte – edukacja w działaniu”. Tym razem punkt wyjścia dla realizowanych prac stanowić będzie najnowsza historia polskich Żydów po 1989 roku.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy nadesłali do nas swoje zgłoszenie.

Jednocześnie miło nam ogłosić, że w latach 2016 i 2017 w ramach programu rezydencji artystycznych realizować swoje projekty będą:

Yael Vishnizki Levi (Izrael/Polska), 11–31 lipca 2016

Studiowała na The Cooper Union for The Advancement of Science and Art (Nowy Jork), The Bezalel Academy of Art and Design (Jerozolima) i Uniwersytecie w Tel Awiwie. Była inicjatorką i kuratorką projektu Six Verbs Movement realizowanego w ramach XX edycji Festiwalu Konfrontacje Teatralne w Lublinie. Brała udział w wystawie Vot Ken You Mach w Muzeum Współczesnym Wrocław. Muzeum POLIN zaproponowała pracę filmową, której scenariusz dotyczył będzie m.in. zmagań jednostki z ideologią i reżimem, poruszał temat żydowskiej imigracji do Izraela, a także przywoływał okres transformacji ustrojowej po 1989 roku. Punktem wyjścia dla projektu są losy rodziny artystki, na których ślad trafiła niedawno w archiwach państwowych, nadające szczególny kontekst jej własnej przeprowadzce z Izraela do Polski.

Assaf Gruber (Izrael), 19 września – 9 października 2016

Mieszka i pracuje w Berlinie. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Pięknych w Paryżu (ENSBA)i Higher Institute of Fine Arts (HISK) w Ghent. W 2012 roku przebywał na rezydencji w Künstlerhaus Bethanien. Stypendysta berlińskiej Akademie der Künste.  Swoje prace prezentował na wystawach solowych w Muzeum Sztuki w Łodzi i Eigen+ Art Lab w Berlinie, a także m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego – Berlinale i Festiwalu Sztuki w Przestrzeni Publicznej – Open City w Lublinie. Gruber chce się przyjrzeć nowym społecznościom migranckim we współczesnej Polsce. Interesują go w szczególności trudniące się handlem mniejszości chińskie i wietnamskie, które osiedliły się w Warszawie we wczesnych latach 90-tych.

Anna Konik (Polska),  14 listopada – 4 grudnia 2016

Doktor sztuk pięknych (Wydział Mediów i Scenografii ASP w Warszawie), wykładowczyni na Wydziale Intermediów Uniwersytetu Sztuki w Poznaniu. Wykładała gościnnie na:  uniwersytecie w Bielefeld, Uniwersytecie Humboldta w Berlinie, Sommerakademie w Salzburgu. Nominowana do nagrody Deutsche Banku „Spojrzenia 2009” oraz do Paszportu Polityki. Prezentowała swoje prace w ramach wystaw indywidualnych w m.in.: CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa), National Museum of Contemporary Art (Bukareszt ), Void Gallery (Derry), Atlas Sztuki (Łodź), Max Libermann Haus (Berlin). Artystka chce podjąć próbę zapisania historii i doświadczeń społeczności zamieszkującej Dobrodzień – miasteczko na południu Polsku – zasiedlone m.in. przez przesiedleńców z Kresów Wschodnich oraz mniejszość niemiecką. Interesują ją zarówno ślady po niegdysiejszej społeczności żydowskiej miasteczka, jak i współczesny, często opuszczony i niszczejący krajobraz miejsca, stanowiący świadectwo przemian geopolitycznych i transformacyjnych w Polsce.

Hagar Cygler (Izrael/ Stany Zjednoczone), 16 stycznia – 5 lutego 2017

Mieszka i pracuje w Los Angeles. Absolwentka uczelni takich jak Kalifornijski Instytut Sztuki czy Bezazel Academy w Jerozolimie. A także kursu kuratorskiego organizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej w Tel Awiwie. Swoje prace prezentowała w ramach wystaw zbiorowych w ramach: Biennale Ceramiki (Tel Awiw), a także m.in. w: MoFA (Museum of Fine Arts Florida) i Israeli Digital Art Center (Holon). Artystka chce poddać pod rozwagę narodowe reprezentacje przeszłości, przetwarzając używane przedmioty pozyskane na pchlich targach i w second handach. Opierać się będzie na artefaktach związanych z kulturą żydowską, pochodzących z ostatnich trzech dekad, badając zbiorową i indywidualną pamięć o tym okresie.

Patrycja Orzechowska (Polska), 20 lutego – 12 marca 2017

Mieszka i pracuje w Gdańsku. Absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, doktorantka na Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Wielokrotna stypendystka MKiDN, Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska. Swoje prace prezentowała m.in. w:  Gdańskiej Galerii Miejskiej, Galerii Platan (Budapeszt), Muzeum Śląskim (Katowice), CSW Kronika (Bytom), BWA Wrocław, CSW Łaźnia, CSW Wilno, CSW Znaki Czasu (Toruń). Artystkę interesuje wgląd w zasoby społecznie tworzonej kolekcji Muzeum POLIN.

Powyższe projekty zdobyły największą liczbę punktów podczas posiedzenia jury w składzie:

  • Ewa Chomicka – kierowniczka Sekcji Edukacji Dorosłych
  • Joanna Fikus – kierownik Działu Wystaw
  • Jolanta Gumula – zastępca dyrektora ds. programowych
  • Agnieszka Pindera – specjalistka ds. rezydencji
  • dr Renata Piątkowska – kurator zbiorów, kierownik Działu Zbiorów Dział Zbiorów
  • Zygmunt Stępiński – zastępca dyrektora ds. działalności edukacyjno-kulturalnej
  • Tamara Sztyma-Knasiecka – kuratorka wystaw

Więcej o projekcie rezydencji artystycznych 

Działanie „Muzeum otwarte – edukacja w działaniu” realizowane jest w ramach projektu „Żydowskie dziedzictwo kulturowe”, komponent „Oblicza różnorodności”. Wsparcie udzielone z funduszy norweskich i EOG przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię

 

www.eeagrants.orgwww.norwaygrants.org