Koncert

16.02.2019

Kwartety smyczkowe Johna Zorna

Na POLIN Music Festivalu prezentujemy kwartety styczkowe Johna Zorna - mniej znane oblicze wyróżnionego grantem geniuszy kompozytora. Jest dla nas ogromnym zaszczytem, że John Zorn osobiście ułożył program tego koncertu i wskazał zespół, który najlepiej zrealizuje jego artystyczny zamysł - JACK Quartet.

16 lutego, (sobota), godz. 19.00, KUP BILET (obowiązuje na oba koncerty drugiego dnia festiwalu) >>

Nie ma wielkiej przesady w stwierdzeniu, że to John Zorn jest osobiście odpowiedzialny za odrodzenie zainteresowania muzyką żydowską w kręgach muzyki jazzowej, awangardowej i współczesnej. W Polsce rzesze fanów mają kolejne odsłony jego projektu Masada czy Book of Angels. Trybuny Torwaru zapełniały się, gdy muzykę Zorna wykonywał Mike Patton.

JACK Quartet to kwartet smyczkowy, który wytrąca świat muzyki poważnej z równowagi. Muzycy tworzą w dialogu ze współczesnymi kompozytorami. Współpracują z muzyczną elitą: Johnem Lutherem Adamsem, Caroline Shaw, Liza Lim (cała trójka to zdobywcy Pulitzera), Tyshawnem Sorey’em (podobnie jak Zorn wyróżniony MacArthur Fellowship), Chayą Czernowin czy Stevem Reichem.

Informacje o utworach, które wypełnią koncert JACK Quartet. Specjalnie dla uczestników POLIN Festivalu przygotował je sam John Zorn.

"Kol Nidre" to pieśń otwierająca nabożeństwo w najświętszy dzień żydowskiego kalendarza Yom Kippur. Czas refleksji i przebaczenia. Czas, w którym Tora zaleca, byśmy oczyścili nasze dusze. Mój utwór nie ma nic wspólnego z tradycyjnymi żydowskimi melodiami śpiewanymi przez Kantorów podczas tej szczególnej ceremonii. Pragnących szukać punktów odniesienia skierowałbymraczej do późnych utworów Beethovena czy Arvo Pärta. Jednak utkwiony jest pewien duchowy pogłos, który jest niewątpliwie żydowski. Czasem to, co najprostsze, jest tym, co najbardziej głębokie. Uwielbiam połączenie intensywności i spokoju w tej natarczywej melodii, płynącej z mojej żydowskiej duszy.

"Kol Nidre" powstało w chwili natchnienia w niespełna 30 minut, jako część pierwszej księgi kompozycji „Masada” w 1996 roku. Po raz pierwszy wykonał je zespół Bab Kokhba (Mark Feldman – skrzypce, Erik Friendlander – wiolonczela; Marc Ribot – gitara, Greg Cohen – kontrabas, Joey Baron – perkusja, Cyro Baptista – instrumenty perkusyjne), a później zostało zaaranżowane na kwartet smyczkowy. Moją ulubioną wersją jest ta na orkiestrę smyczkową, która powstała na potrzeby koncertu w klubie 92nd Street Y w Nowym Jorku. Według mnie, w najlepszy sposób ujmuje ten niedający spokoju aspekt, który sięga w głąb przez stulecia.

"The Alchemist": prawdziwy i wierny zapis ezoterycznych konferencji duchowych i towarzyszących im praktyk prowadzonych przez alchemika Jej Królewskiej Mości Dr. Johna Dee oraz Edwarda Kelley’ego, którzy około 1587 roku zdołali wywołać objawienie się dziewięciu hierarchii anielskich.

- John Zorn

 

Kwartety smyczkowe Johna Zorna

"Necronomicon" (2003)

I.  Conjurations
II. The Magus
III. Thought-Forms
IV. Incunabula
V.  Asmodeus

"Kol Nidre" (1996)

"The Alchemist" (2011)

I.  Invocations
II. Enochian Messages
III. Conjuring the Angels
IV. Pure Verities
V.  The Magical Speculum
VI.  Sigillum Dei
VII.  Skrying
VIII.  Cabalistic Angel Magic
IX.  Spectres

 

29.01.2019