Wystawy

20.05.2019

Rówieśnicy-przewodnicy - cykl oprowadzań rówieśniczych po wystawie

Zachęcamy młodzież warszawskich szkół ponadpodstawowych do udziału w wyjątkowych oprowadzaniach po wystawie "1000 lat historii Żydów polskich", przygotowanych przez ich rówieśników.

Uczniowie warszawskich szkół średnich, uczestnicy projektu edukacyjnego Muzeum POLIN „Rówieśnicy-przewodnicy”, w pięciu grupach opracowali ścieżki spacerów. Oni również wystąpią w roli przewodników. Proponujemy 5 terminów oraz ścieżek oprowadzań do wyboru. Ich opisy przygotowała sama młodzież.

W projekcie udział biorą uczennice i uczniowie z:

  • Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich Majdańska
  • IX LO im. K. Hoffmanowej
  • Zespół Szkół Bendarska
  • Akademeia High Shool

Na spacery z „Rówieśnikami-przewodnikami” obowiązuje wcześniejsza rezerwacja pod adresem e-mail: grupy@polin.pl.

Podstawowe informacje organizacyjne

  • czas trwania: 60 minut
  • maksymalna liczba uczestników: 33 osoby (wraz z opiekunami)
  • rezerwacja: grupy@polin.pl
  • miejsce: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, wystawa stała „1000 lat historii Żydów polskich”
  • koszt biletu: 1zł od ucznia, jeden opiekun na 10 uczniów otrzymuje bezpłatny bilet wstępu

Prosimy o przesłanie nam w zgłoszeniu następujących informacji:

  • dzień i godzina (do wyboru z proponowanych)
  • temat oprowadzania
  • nazwa szkoły
  • adres
  • która klasa
  • liczba uczniów, liczba opiekunów
  • kontakt do zamawiającego (imię, nazwisko, telefon)
  • dane do faktury (jeśli będzie potrzebna)

Prosimy o opłacenie rezerwacji przez system PayU do wyznaczonego przez nas terminu. Rezerwację można anulować najpóźniej 3 dni przed datą zwiedzania - zwracamy wówczas wszystkie koszty. Późniejsza anulacja będzie wiązała się z poniesieniem przez Państwa kosztów biletów wstępu.

W dniu zwiedzania należy:

  • przybyć 15 min. wcześniej (bramki bezpieczeństwa, szatnia, odbiór tour guidów)
  • zgłosić grupę do punktu informacji w holu głównym   
  • odebrać tour guidy na końcu szatni

Jeśli grupa się spóźni (godzinne zwiedzanie):

  • zwiedzanie jest skracane o czas spóźnienia grupy
  • powyżej 15 min – samodzielne zwiedzanie wystawy po uprzednim uzgodnieniu z pracownikami Biura Obsługi Klienta

 

Ścieżki tematyczne do wyboru

Teorię o spisku żydowskim należy włożyć między bajki

20 maja (poniedziałek), godz. 11.15-12.15

Uczestnicy projektu opowiedzą o tym, jak na przestrzeni wieków kształtowały się  i utrwalały stereotypy na temat Żydów oraz jak dalece odbiegają one od rzeczywistości.

Spacer poprowadzą: Mateusz, Wiktoria, Nina, Marta oraz Maks

Dlaczego zdecydowali się wziąć udział w projekcie i zmierzyć się właśnie z trudnym problemem stereotypów: "Jesteśmy grupką licealistów, którzy lubią robić rzeczy niekonwencjonalne i zarazem pożyteczne. Zgłosiliśmy się do projektu w Muzeum POLIN, ponieważ temat kultury żydowskiej i obecności Żydów w Polsce do dziś wzbudza wiele emocji. Głos racjonalny bywa przytłaczany przez fale ksenofobii, frustracji i ignorancji. Chcemy pokazać naszym rówieśnikom prawdę w przystępny sposób i obalić wiele stereotypów, które wciąż funkcjonują w społeczeństwie".

Młodzi przewodnicy zaproszą swoich gości na rynek osiemnastowiecznego miasteczka, do przemysłowej Łodzi II połowy XIX wieku i na ulicę przedwojennego, warszawskiego Muranowa. W trakcie tej podróży w czasie wyjaśnią, skąd wzięło się łączenie Żydów z lichwą i pieniędzmi. Opowiedzą, jak powstawały oskarżenia, że to żydowscy karczmarze są odpowiedzialni za pijaństwo wśród chłopów. Wyjaśnią, jak tworzył się mit, jakoby Żydzi potrzebowali krwi chrześcijańskich dzieci do celów obrzędowych.

 

"Powojnie i upamiętnianie Zagłady"

22 maja (środa), godz. 12.15-13.15

Licealiści opowiedzą o tym, jak w powojennej polskiej rzeczywistości ocalali z Zagłady Żydzi odbudowywali swoje życie i jak radzili sobie z pamięcią o tragicznej przeszłości.

Spacer poprowadzą: Bartek i Jeremiasz

O motywach zaangażowania w projekt i decyzji, aby podjąć właśnie ten temat, mówią: "Powojnie było bardzo trudnym okresem dla polskich Żydów. Musieli wybierać między pozostaniem w kraju, a wyjazdem. Zainteresowało nas przede wszystkim to, jak potoczyły się historie tych, którzy tu zostali. Jak zmagali się z peerelowską codziennością, jak wpływały na ich życie meandry polityki władz komunistycznych".

Chcielibyśmy zastanowić się, jak ludzie niosący piętno ciężkich przeżyć wojennych mierzyli się z traumą. W jakiej formie upamiętniali swoją przeszłość? Te pytania wydają nam się ważne także dlatego, że podczas spaceru zapytamy swoich rówieśników również o to, na ile temat Zagłady jest ważny dla współczesnych Polaków i jak opowiada się o niej dzisiaj”. 

 

"Oblicza nienawiści: ideologia i propaganda antysemicka pod koniec XIX i w pierwszej połowie XX wieku"

29 maja (środa), godz. 12.00-13.00

Podczas spaceru usłyszymy od młodych przewodników o antyżydowskich uprzedzeniach i ich rozpowszechnianiu na ziemiach polskich pod zaborami, w II Rzeczpospolitej oraz w czasach PRL.

Spacer poprowadzą: Natalia, Natalia, Alexander oraz Mikołaj

Młodzi przewodnicy z jakimi pytaniami chcą zmierzyć się w czasie spaceru: "W czasie naszego spaceru chcielibyśmy wspólnie z innymi znaleźć odpowiedź na kilka ważnych pytań: Czym jest antysemityzm? Kiedy możemy mówić o jego początkach i co wpłynęło na jego rozwój? Jakie piętno odcisnął na życiu codziennym społeczności żydowskiej? Jak zmieniała się propaganda antysemicka?".

Swoich rówieśników oprowadzą po wystawie, pokazując im okres od końca XIX wieku do lat 60-tych XX wieku. Wspólnie będą zastanawiać się nad przyczynami oraz rozwojem ideologii i propagandy antysemickiej na ziemiach polskich. Oprowadzający opierać się będą na dodatkowych interaktywnych materiałach źródłowych, w formie tekstów, filmów, zdjęć oraz plakatów, jak i elementach wystawy stałej Muzeum.

 

"Powszednie troski, powszednie radości: codzienność Żydów w Polsce przed i po II wojnie światowej"

31 maja (piątek), godz. 12.00-13.00

Młodzi przewodnicy opowiedzą o tym jak wyglądało codzienne życie polskich Żydów przed II wojną światową oraz po jej zakończeniu.

Spacer poprowadzą: Mateusz, Anhelina, Oliwia oraz Zuzia

O tym dokąd chcą zabrać swoich rówieśników, opowiadają: "Podczas spaceru chcielibyśmy opowiedzieć o codziennym życiu polskich Żydów w okresie przed II wojną światową i po niej. Odwiedzimy dom tradycyjnej rodziny żydowskiej, gdzie dowiemy się, jak członkowie rodziny dzielili się obowiązkami i jak obchodzono święta. Zajrzymy do synagogi, do kawiarni i do kina. W galerii powojennej zajmiemy się tematem odbudowy życia żydowskiego".

 

"Krótka historia Mendla, czyli co to znaczy być polskim Żydem?"

3 czerwca (poniedziałek), godz. 12.15-13.15

Mateusz opowie o kształtowaniu się żydowskiej tożsamości i o tym jak zafascynował się kulturą żydowską zanim jeszcze odkrył, że sam jest jej częścią.

Spacer poprowadzi: Mateusz

O swoim pomyśle na ścieżkę opowiada: "Kim jestem? W co wierzę? Z czym się utożsamiam? Co to znaczy należeć do dwóch narodów i...czy to w ogóle możliwe? Podobne pytania od kilkuset już lat spędzają sen z powiek polskim Żydom. Chciałbym spróbować na te pytania odpowiedzieć podczas spaceru".

Podczas spaceru przez wybrane części wystawy Mateusz opowie, jak zmieniały się żydowskie obyczaje, i jak w żydowskiej religii pojawiały się nowe nurty. Młody przewodnik przybliży słuchającym, jak polscy Żydzi odkrywali własne "ja" oraz jak definiowali swój stosunek do żydowskiego dziedzictwa i polskości.

 

Oprowadzania rówieśnicze są realizowane w ramach projektu edukacyjnego Muzeum POLIN "Oprowadzania rówieśnicze na wystawie stałej".

04.04.2019