Cykl spotkań dla rodziców wokół pedagogiki Janusza Korczaka
Zapraszamy na cykl spotkań dla rodziców w czasie których będziemy pytać i wspólnie ze specjalistami poszukiwać odpowiedzi na nurtujące nas problemy wychowawcze. Inspiracją do tych spotkań będą wybrane myśli pedagogiczne Janusza Korczaka, które odczytamy na nowo, by znaleźć w nich mądrość i prawdę wciąż żywą i aktualną.
- 12 maja, 30 czerwca (niedziele), godz. 16.00, wstęp wolny
Bardzo trudno znaleźć u Korczaka gotową receptę na wychowanie dziecka. Korczak pyta i wciąż poszukuje odpowiedzi. Głosi prymat doświadczenia, daje prawo do popełniania błędów nie tylko dziecku, ale także pedagogom i rodzicom. Podkreśla, że dopiero z tych błędów rodzi się poznanie i wiedza.
Tematy spotkań
- 30 czerwca - Prawo dziecka by było, czym jest - o fazach rozwoju dziecka, zrozumieniu i wspieraniu
- ZAKOŃCZONE SPOTKANIA
- 3 marca - Jak wspierać a nie wyręczać
- 7 kwietnia - W co się bawić? o roli zabawy w życiu dziecka
- 12 maja - Jak mówić, żeby dzieci nas słyszały, kilka słów o komunikacji
Terminy spotkań: 3 marca, 7 kwietnia, 12 maja, 30 czerwca
Czas: 16.00-18.00
Adresaci: rodzice dzieci do 10 roku życia, którzy w ww. terminach odwiedzą miejce edukacji rodzinnej "U króla Maciusia"
Prowadzący: psycholodzy, pedagodzy, trenerzy
Lokalizacja: miejsce edukacji rodzinnej "U króla Maciusia" w Muzeum POLIN
Organizacja: Wiemy, jak trudno znaleźć rodzicom i opiekunom czas na dodatkowe zajęcia, gdy trzeba zorganizować opiekę nad dziećmi. Dlatego zapraszamy na spotkania razem z dziećmi. Gdy rodzice i opiekunowie będą rozmawiać ze specjalistami, nasi edukatorzy w tej samej przestrzeni zorganizują ciekawe zajęcia dla najmłodszych.
Prawo dziecka by było, czym jest - o fazach rozwoju dziecka, zrozumieniu i wspieraniu - 30 czerwca
Czym jest dziecko […]? Czym jest ta połowa ludzkości, żyjąca razem i obok nas w tragicznym rozdwojeniu? Nakładamy na nią brzemię obowiązków jutrzejszego człowieka, nie dając żadnego z praw człowieka dzisiejszego.
Prowadząca: Aleksandra Charęzińska
Pedagożka specjalna, terapeutka integracji sensorycznej, specjalistka diagnozy i terapii pedagogicznej. Ma doświadczenie w pracy w poradnictwie, szkolnictwie ogólnodostępnym, integracyjnym i specjalnym. Prowadziła diagnozę i terapię integracji sensorycznej a teraz aktualnie – konsultacje domowe, zwłaszcza dla dzieci do trzeciego roku życia. Jest gorącym zwolennikiem stymulacji sensorycznej. Po urodzeniu córki zaczęłam się zastanawiać, co mogę zrobić już teraz, żeby wspierać jej rozwój.
ZAKOŃCZONE SPOTKANIA
Jak wspierać a nie wyręczać - 3 marca
Nie zabiegajmy o to, by każdy czyn uprzedzić, w każdym zawahaniu się natychmiast drogę wskazać, przy każdym pochyleniu biec z pomocą. Pamiętajmy, że w momencie silnych zmagań może nas zabraknąć. Janusz Korczak, Jak kochać dziecko. Internat
Rolą nas, rodziców, jest pomaganie dzieciom w codziennych czynnościach i życiowych wyborach, ale też uczenie dzieci samodzielności. Co zatem się dzieje, kiedy potrzeba uczenia samodzielności wprowadza chaos w życie codzienne i powoduje frustracje dorosłych? Co jeśli dzieci z kolei się złoszczą, że nie pozwalamy im eksperymentować z ich decyzjami.
Z takimi dylematami spotykamy się pewnie codziennie. W trakcie spotkania spróbujemy zidentyfikować te sytuacje i wspólnie zastanowić się nad strategiami naszych zachowań - kiedy pozwolić na działanie, a kiedy wyręczyć, kiedy oddać pole młodym ludziom, a kiedy podjąć decyzję samodzielnie. Spotkanie zostanie poprowadzone w taki sposób, aby dyskusja opierała się na naszych doświadczeniach oraz by każda osoba mogła coś od siebie dodać. Naszym celem jest wspólna refleksja na temat pomagania i wyręczania.
Prowadząca Elżbieta Kielak
Psycholożka międzykulturowa, trenerka kompetencji kulturowych, koordynatorka projektów. Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Szkoły Treningu i Warsztatu Psychologicznego w Ośrodku Edukacji i Pomocy Psychologicznej INTRA. Pracuje z różnymi grupami docelowymi, w tym z młodzieżą, nauczycielami i nauczycielkami oraz studentami i studentkami. Mama dwóch chłopców w wieku szkolnym i opiekunka zwariowanej psicy Figi. Miłośniczka Bieszczad i Helu. Lokalna aktywistka, między innymi w szkolnej radzie rodziców oraz harcerstwie.
W co się bawić? o roli zabawy w życiu dziecka - 7 kwietnia
Nie to ważne w co się bawić, a jak i co się przy tym myśli i czuje. Można rozumnie bawić się lalką, a głupio i dziecinnie grać w szachy. Janusz Korczak - Rozrywki, Wybór pism T. IV s. 49
Na najbliższym spotkaniu dla rodziców będziemy wspólnie poszukiwać odpowiedzi na nurtujące nas problemy wychowawcze. Tym razem rozmawiać będziemy o czymś bardzo naturalnym dla dziecka, czyli o ZABAWIE. Jak i w co się bawić z dziećmi? Czy grając w gry komputerowe nasze dzieci się bawią? Czy my dorośli wiemy jeszcze jak się bawić? I jaki wpływ na rozwój naszego dziecka ma zabawa?
Będziemy dzielić się doświadczeniami, opowiadać o własnych rozterkach i dylematach. Będziemy mogli wysłuchać także głosu ekspertki. Spotkanie poprowadzi Dominika Cieślikowska - psycholożka, trenerka, superwizorka z ponad 12 letnim stażem zawodowym.
Prowadząca: Dominika Cieślikowska
Psycholożka, trenerka, superwizorka pracy trenerskiej z ponad 12 letnim stażem zawodowym, w tym ponad 4500 przeprowadzonych godzin szkoleniowych. Ukończyła szkołę treningu psychologicznego Ośrodka Pomocy i Edukacji Psychologicznej Intra i Szkołę facylitacji. Ma doświadczenie projektowania i prowadzenia długich procesów edukacyjnych, jest autorką podręczników i poradników. Jej pasją są zajęcia prowadzone dla najmłodszych dzieci wokół literatury dziecięcej i zabawy. Wykorzystuje zabawę także w procesie edukacji dorosłych.
Jak mówić, żeby dzieci nas słyszały, kilka słów o komunikacji - 12 maja
…mówiłem nie do dzieci, a z dziećmi, mówiłem nie o tym, czym chcę, aby były, ale czym one chcą i mogą być. Janusz Korczak, Jak kochać dziecko. Kolonie letnie.
Prowadzący: Marcin Czerwiński
Autor bloga www.klawytata.pl , certyfikowany trener kompetencji miękkich, od 14 lat prowadzi szkolenia dotyczące komunikacji. Wprowadza metodę POZYTYWNEJ DYSCYPLINY - metody wychowawczej opartej na szacunku i empatii.