video
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
Podsumowanie POLIN Meeting Point - Summer Education School 2016
31 lipca 2016 zakończyła się druga edycja letniej szkoły POLIN Meeting Point realizowanej w ramach Funduszu Edukacyjnego Fundacji Rodziny Nissenbaumów.
Tegoroczna szkoła letnia skupiała się na kwestiach związanych z powojenną odbudową w Polsce i Niemczech, a także tworzeniem izraelskiej państwowości i wspólnoty narodowej. Wspólnie z zaproszonymi ekspertami z Polski, Niemiec i Izraela, uczestnicy dyskutowali o kilku głównych zagadnieniach: migracjach, odradzaniu się społeczności żydowskiej w Polsce i Niemczech, radzeniu sobie z traumą Zagłady i przemocy powojennej. Starali się również znaleźć odpowiedź na pytanie, jak historia i pamięć o II wojnie światowej wpływała na kształtowanie się rodzących się na nowo tożsamości, zarówno indywidualnych i zbiorowych, w tych trzech krajach. Było to nawiązanie do poprzedniej, pierwszej i pilotażowej edycji programu, w której rozważaliśmy wielowymiarowość problemu zakończenia drugiej wojny światowej. Dlatego do konsultowania tematu tegorocznej edycji zaprosiliśmy byłych uczestników programu.
"Szkoła letnia POLIN Meeting Point stworzyła wspaniałą platformę do spotkania studentów z różnych krajów, uczenia się od znanych profesorów, wykorzystania zasobów Muzeum POLIN i odkrywania historycznej Warszawy. Seminarium wywołało bardzo interesujące dyskusje i poszerzyło perspektywy studentów o różnym zapleczu kulturowym i osadzonych w odmiennych narracjach. Ponadto sprzyjało nawiązaniu relacji, zarówno zawodowych i osobistych, między uczestnikami i pracownikami muzeum. Nauczyłam się wiele podczas tego dwutygodniowego programu i jestem bardzo wdzięczna za możliwość uczestniczenia. Zachęcam studentów z Niemiec, Polski i Izraela, aby aplikowali w przyszłym roku! "- Devra, uczestniczka POLIN Meeting Point z Izraela.
Chcielibyśmy, aby zasada partycypacji i dialogu dotyczyła nie tylko uczestników, ale też wykładowców - mają oni aktywny wpływ na program szkoły, sami zgłaszają tematy wykładów i dyskusji, aktywnie kształtując program. Do prowadzenia zajęć zaprosiliśmy ekspertów z trzech uczestniczących w programie krajów, m. in.:
- Prof. Michaela Brennera,
- Prof. Atinę Grossmann,
- Prof. Eyala Naveh,
- Prof. Biankę Pietrow-Ennker.
- Prof. Natana Sznaidera,
- Dr. hab. Jolantę Żyndul.
Dwa bardzo intensywne tygodnie wypełnione były zróżnicowanymi zajęciami: wykładami, warsztatami, dyskusjami, wizytami studyjnymi i spotkaniami ze świadkami historii, ważną częścią programu był blok zajęć poświęconych pracy z historią mówioną.
W ramach tegorocznej edycji uczestnicy rozmawiali ze świadkami historii o ich powojennych doświadczeniach związanych z ze zmianą miejsca zamieszkania (wypędzeniami, emigracją, przesiedleniami). Uczestnicy poznali warsztat historii mówionej: jak przygotować się do wywiadu i jak go przeprowadzić, w jaki sposób można wykorzystać rozmowy w projektach edukacyjnych, naukowych, artystycznych i politycznych. Przeprowadzone przez uczestników wywiady stały się punktem wyjścia do dalszej pracy nad przygotowaniem finalnej prezentacji doświadczeń powojennych świadków historii i doświadczeń uczestników projektu związanych z rozmową o przeszłości.
Program projektu został przygotowany w konsultacji z radą programową w składzie:
- dr Yael Granot-Bein (Uniwersytet w Hajfie);
- prof. Bianka Pietrow-Ennker (Uniwersytet w Konstancji);
- dr hab. Jolanta Żyndul (Muzeum POLIN).
POLIN Meeting Point – Summer Education School 2016, Po wojnie: odbudowa życia żydowskiego w Polsce i Niemczech oraz powstanie państwa Izrael, 17-31 lipca, Warszawa
Realizacja projektu możliwa jest dzięki wsparciu Fundacji Rodziny Nissenbaumów i Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej
Partnerzy