Statut
Statut Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN [PDF] >>
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, zwane dalej „Muzeum”, działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862) zwanej dalej „ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”, w zakresie, w jakim znajduje ona zastosowanie do instytucji kultury utworzonych na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
- ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2017 r. poz. 972), zwanej dalej „ustawą o muzeach”, w zakresie, w jakim znajduje ona zastosowanie do instytucji kultury utworzonych na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
- umowy z dnia 25 stycznia 2005 roku o utworzeniu instytucji kultury pod nazwą Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, zwanej dalej „Umową”;
- statutu.
§ 2.
- Założycielami Muzeum są miasto stołeczne Warszawa, zwane dalej „Miastem”, i minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”, łącznie zwani dalej „Organizatorami”, oraz Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce z siedzibą w Warszawie, zwane dalej „Stowarzyszeniem”. Miasto, Minister oraz Stowarzyszenie zwani są dalej „Założycielami”.
- Muzeum jest instytucją kultury utworzoną na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej przez Założycieli.
- Muzeum posiada osobowość prawną i jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod nr RIK 89/2014.
- Siedzibą Muzeum jest m.st. Warszawa, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
- Muzeum może używać nazwy skróconej w brzmieniu: „Muzeum Historii Żydów Polskich”.
Rozdział 2
Zakres działania Muzeum
§ 3.
- Przedmiotem działania Muzeum jest ukazanie dziejów Żydów na historycznych terenach Rzeczypospolitej Polskiej, w tym na terenie Warszawy, a także wspieranie działań zmierzających do wychowania młodego pokolenia w duchu wzajemnej tolerancji oraz szacunku dla tradycji i kultury żydowskiej.
- Muzeum prowadzi działalność w szczególności przez:
- gromadzenie zabytków związanych z tradycją i kulturą żydowską;
- katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
- przechowywanie zgromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
- zabezpieczanie i konserwację zbiorów;
- użyczanie i przyjmowanie w depozyt zabytków zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- udostępnianie zgromadzonych zbiorów przez prowadzenie działalności naukowej, edukacyjnej i wystawienniczej;
- popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę, w tym m. in. organizowanie koncertów, przedstawień, dyskusji publicznych oraz pokazów filmowych i multimedialnych;
- opracowywanie, publikowanie i rozpowszechnianie wydawnictw z zakresu swojej działalności;
- prowadzenie biblioteki fachowej i mediateki do celów edukacyjnych;
- inspirowanie i prowadzenie działalności popularyzatorskiej poświęconej historii i kulturze żydowskiej, a także jej związkom z historią i kulturą polską oraz europejską;
- prowadzenie badań naukowych.
- Muzeum może prowadzić działalność przez współpracę z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, edukacyjnymi i naukowymi, organami administracji państwowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi osobami i jednostkami organizacyjnymi, w tym nieposiadającymi osobowości prawnej.
- Muzeum gromadzi w szczególności:
- dzieła sztuki odwołujące się do dziedzictwa Żydów polskich, polsko-żydowskiej historii i pamięci, powstałe w Polsce i poza jej granicami, w tym dzieła sztuki współczesnej;
- pamiątki historyczne związane z historią Żydów polskich, w szczególności: dokumenty osobiste, fotografie, listy, albumy pamiątkowe, druki ulotne, pocztówki i pamiątki stanowiące elementy życia kulturalnego;
- synagogalia, obiekty związane z judaizmem i tradycją religijną;
- teksty historiograficzne, w szczególności teksty powstałe w ramach prac nad wystawą stałą i wystawami czasowymi, teksty publikacji wydanych przez Muzeum albo przy współpracy z Muzeum;
- wyniki kwerend źródłowych, prowadzonych dla Muzeum w ramach prac związanych z działalnością Muzeum;
- muzealne bazy danych dostarczające informacji naukowej, w szczególności bibliografie, bazy adresów archiwalnych, listy adresowe i listy osobowe;
- zdigitalizowaną ikonografię oraz filmy odnoszące się do przeszłości Żydów polskich, jak i współczesności, w szczególności zeskanowane fotografie, ryciny, plany, projekty, mapy, dokumentujące dany temat, miejsce lub osobę;
- zasoby historii mówionej, w szczególności nagrania audio i wideo, materiały filmowe będące pochodnymi realizowanych nagrań i ich transkrypcje.
Rozdział 3
Organ zarządzający
§ 4.
- Dyrektor zarządza Muzeum i reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektora powołuje i odwołuje Organizator prowadzący rejestr, do którego jest wpisane Muzeum w porozumieniu z drugim Organizatorem i po uzyskaniu zgody Stowarzyszenia przy uwzględnieniu trybu określonego w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
- W przypadku powstania wakatu na stanowisku Dyrektora, Organizator prowadzący rejestr może powołać osobę pełniącą obowiązki Dyrektora na okres nie dłuższy niż dwanaście miesięcy.
- Do wykonywania w imieniu Muzeum czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do Dyrektora jest upoważniony Organizator prowadzący rejestr, do którego jest wpisane Muzeum.
- Dyrektor odpowiada za prawidłową realizację działalności statutowej oraz właściwe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Muzeum.
- Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
- nadzór nad zbiorami i ich ewidencjonowaniem oraz nad majątkiem Muzeum;
- przedstawianie właściwym instytucjom i Założycielom planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków finansowych;
- nadzór nad redakcją publikacji muzealnych;
- wydawanie zarządzeń;
- nadzór nad kontrolą wewnętrzną;
- wykonywanie uprawnień przewidzianych dla podmiotu, który utworzył bibliotekę, określonych w odrębnych przepisach;
- zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Muzeum oraz podejmowanie decyzji wynikających ze stosunku pracy;
- tworzenie warunków umożliwiających planowanie i realizowanie w Muzeum zadań obronnych oraz zadań w obszarze zarządzania kryzysowego, określonych odrębnymi przepisami.
§ 5.
Organizatorzy za zgodą Stowarzyszenia mogą powierzyć zarządzanie Muzeum osobie fizycznej lub prawnej na zasadach i w trybie określonym w obowiązujących przepisach. W takim przypadku przepis § 4 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 6.
- Dyrektor zarządza Muzeum przy pomocy trzech zastępców.
- Zastępców powołuje i odwołuje Dyrektor, po uzyskaniu zgody Założycieli.
§ 7.
- Organizację wewnętrzną Muzeum oraz zakres zadań komórek organizacyjnych określa Regulamin Organizacyjny nadawany przez Dyrektora, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów.
- Zmiany Regulaminu Organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym w ust. 1.
§ 8.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, w tym do składania oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków finansowych i majątkowych jest uprawniony Dyrektor.
- Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, określając zakres pełnomocnictwa.
- Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
Rozdział 4
Organy nadzorujące oraz organy doradcze
§ 9.
- Nadzór nad Muzeum sprawuje Organizator prowadzący rejestr, do którego jest wpisane Muzeum, w porozumieniu z pozostałymi Założycielami.
- Założyciele zachowują prawo do samodzielnej kontroli w zakresie gospodarowania środkami przez Muzeum.
§ 10.
- Przy Muzeum działa Rada Muzeum.
- Rada Muzeum:
- sprawuje nadzór nad wypełnianiem przez Muzeum jego powinności wobec zbiorów i społeczeństwa, w szczególności nad realizacją następujących celów:
- gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym,
- informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów,
- upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej,
- kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów;
- ocenia, na podstawie przedłożonego przez Dyrektora Muzeum sprawozdania rocznego z działalności, działalność Muzeum oraz opiniuje przedłożony przez Dyrektora roczny plan działalności.
- sprawuje nadzór nad wypełnianiem przez Muzeum jego powinności wobec zbiorów i społeczeństwa, w szczególności nad realizacją następujących celów:
- Kadencja członków Rady Muzeum trwa cztery lata.
§ 11.
- Rada Muzeum składa się z 15 członków.
- Członków Rady Muzeum powołuje i odwołuje Organizator prowadzący rejestr, do którego jest wpisane Muzeum w porozumieniu z drugim Organizatorem i po uzyskaniu zgody Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem że:
- 5 członków Rady Muzeum jest powoływanych spośród wskazanych przez Organizatora prowadzącego rejestr, do którego jest wpisane Muzeum, kandydatów zgłoszonych przez podmioty, o których mowa w art. 11 ust. 5 ustawy o muzeach;
- 5 członków Rady Muzeum jest powoływanych spośród wskazanych przez drugiego z Organizatorów kandydatów zgłoszonych przez podmioty, o których mowa w art. 11 ust. 5 ustawy o muzeach;
- 5 członków Rady Muzeum jest powoływanych spośród kandydatów wskazanych przez Stowarzyszenie.
§ 12.
- Rada Muzeum wybiera ze swojego grona przewodniczącego.
- Uchwały Rady Muzeum są podejmowane zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej połowy statutowego składu Rady Muzeum. Głosowanie może być przeprowadzone korespondencyjnie.
- Szczegółowy tryb prac Rady Muzeum określa uchwalony przez nią regulamin.
- Obsługę kancelaryjno-biurową Rady Muzeum zapewnia Muzeum.
§ 13.
- Dyrektor może tworzyć - z własnej inicjatywy lub na wniosek przynajmniej połowy zatrudnionych w Muzeum muzealników - kolegia doradcze o charakterze stałym lub dla realizacji konkretnego zadania. Powołując kolegium Dyrektor określa przedmiot działania i liczbę członków kolegium.
- W skład kolegium wchodzą osoby powołane przez Dyrektora spośród pracowników Muzeum lub spoza ich grona.
- Kolegium wyraża opinie w kwestiach stanowiących przedmiot jego działania.
- Uchwały kolegium podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu kolegium.
- Członkowie kolegium wybierają ze swego grona przewodniczącego.
- Obsługę kancelaryjno-biurową kolegium zapewnia Muzeum.
Rozdział 5
Gospodarka finansowa Muzeum
§ 14.
- Muzeum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i w innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
- Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest plan finansowy Muzeum ustalony przez Dyrektora, z uwzględnieniem wysokości dotacji Organizatorów oraz środków zapewnionych przez Stowarzyszenie.
- Muzeum sporządza plan finansowy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.3)), w tym w terminach i trybie przewidzianym w aktach prawnych obowiązujących u Organizatorów.
- Majątek Muzeum wykorzystuje się dla realizacji celów wynikających z zakresu działania Muzeum.
§ 15.
Środki niezbędne do prowadzenia działalności przez Muzeum zapewniają Organizatorzy w formie dotacji podmiotowej oraz Stowarzyszenie w formach prawem przewidzianym.
§ 16.
Źródłami finansowania działalności Muzeum są:
- dotacje przekazywane przez Organizatorów, w tym:
- dotacje podmiotowe na finansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
- dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
- dotacje celowe na realizację wskazanych zadań i programów;
- środki otrzymywane od Stowarzyszenia;
- przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego;
- przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
- dotacje z budżetu jednostek samorządu terytorialnego;
- środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
§ 17.
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi.
Rozdział 6
Działalność dodatkowa
§ 18.
- W celu finansowania działalności, o której mowa w § 3, Muzeum może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach.
- Działalność gospodarcza może być prowadzona w zakresie:
- sprzedaży publikacji i pamiątek;
- odpłatnego organizowania imprez kulturalnych, naukowych, edukacyjnych, projekcji, spektakli, konferencji i innych spotkań;
- obsługi ruchu turystycznego;
- wykonywania ekspertyz lub świadczenia usług wydawniczych;
- wypożyczania wystaw i materiałów dokumentacyjnych;
- usług konserwatorskich, reprodukcyjnych lub badawczych;
- wynajmu pomieszczeń Muzeum;
- publikacji i rozpowszechniania wydawnictw z zakresu swojej działalności.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 19.
Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum dokonują Organizatorzy po uzyskaniu zgody Stowarzyszenia, na warunkach i w trybie przewidzianych w obowiązujących przepisach.
§ 20.
Zmiana statutu wymaga zgodnej woli wszystkich Założycieli.