Film

18.11.2018

16. WJFF: Ostatnia Wieczerza, reż. Floriana Frerichsa

Ostatnia wieczerza, 16 WJFF, film zamknięciaOstatnia wieczerza, 16 WJFF, film zamknięciaOstatnia wieczerza, 16 WJFF, film zamknięciaOstatnia wieczerza, 16 WJFF, film zamknięciaOstatnia wieczerza, 16 WJFF, film zamknięciaOstatnia wieczerza, 16 WJFF, film zamknięciaOstatnia wieczerza, 16 WJFF, film zamknięciaOstatnia wieczerza, 16 WJFF, film zamknięcia
fot. Fundacja Kamera Dawida

Podczas gali zamknięcia 16. Warszawskiego Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej nastąpi ogłoszenie werdyktu jury - poznamy najlepszy film festiwalu i nagrodzonych Kamerami Dawida w pozostałych 11 kategoriach. Ceremonia odbędzie się w Muzeum POLIN.


18 listopada (niedziela), godz. 19.30, wstęp wolny, ograniczona liczba miejsc, decyduje kolejność przyjścia

Filmem zamknięcia festiwalu będzie "Ostatnia Wieczerza" w reżyserii Floriana Frerichsa (premiera polska). Jest to pełna napięcia fabuła, której akcja toczy się w momencie, w którym Hitler zostaje kanclerzem Niemiec. Z perspektywy bohaterów filmu przyszłość pozostaje niewiadomą.  30 stycznia 1933 roku rodzina Glicksteinów – Niemców żydowskiego pochodzenia –  zasiada do uroczystej kolacji. Większość z nich nie widzi w nazizmie poważnego zagrożenia, nie są wstanie przewidzieć, do czego doprowadzi nowy kanclerz. Z ich perspektywy chęć opuszczenia Niemiec i  wyjazdu do Palestyny może wydawać się niedorzeczna. Jeden z uczestników tego spotkania przedstawia się wręcz jako zwolennik narodowego socjalizmu. W rodzinie Glicksteinów pojawiają się pęknięcia, które w pewnym sensie symbolizują podziały rodzące się w ówczesnym społeczeństwie niemieckim.

Film Frerichsa pokazuje jednostkę bezradną w obliczu historii, jawiącej się jako niewiadoma. Nieco ponad sześć lat później wybuchła II wojna światowa, a ludzkość musiała się zmierzyć z dramatem Zagłady Żydów. „Ostatnia wieczerza” pokazuje, jak krótkowzroczni bywamy w codziennych ocenach, w wierze w stabilność raz ustanowionego porządku i niezmienność reguł rządzących naszym życiem. Bierność i lekceważenie pierwszych sygnałów ostrzegawczych to najlepszy nawóz dla dyktatur, zarówno w przeszłości jak i współcześnie. W tej perspektywie obraz Frerichsa jawi się jako dzieło bardzo aktualne. Subiektywna konstrukcja tożsamości zostaje wciągnięta w bezwzględny wir historii.

Gośćmi polskiego pokazu premierowego będą reżyser Floriana Frerichs, producent Bruno Eyron oraz aktor Adrian Topol, znany między innymi z roli w Biegnij, chłopcze biegnij Pepe Danquarta.

Zwiastun filmu >>

16.11.2018