Wystawy
31.01-2.02.2020

Chór POLIN: performans muzyczny na wystawie "Gdynia – Tel Awiw"

Chór POLIN na wystawie "Gdynia - Tel Awiw" - uczestnicy przedstawienia przechodzą przez przestrzeń wystawy
Chór POLIN na wystawie "Gdynia - Tel Awiw", fot. M. Starowieyska / Muzeum Historii Żydów Polskich

Na zakończenie wystawy "Gdynia – Tel Awiw", opowiadającej o modernistycznych ideach założycielskich obu miast, zapraszamy na performans muzyczny w wykonaniu Chóru POLIN.

  • 31 stycznia (piątek), godz. 19.00, BRAK MIEJSC
  • 1 lutego (sobota), godz. 20.15, BRAK MIEJSC
  • 2 lutego (niedziela), godz. 20.15, bilety: 10 zł / 15 zł, KUP BILET >>

Performans stanowi komentarz do głównych motywów wystawy "Gdynia – Tel Awiw", a jako materiał do pracy chóru posłużyły obiekty, archiwalia, teksty i narracje audio-video wchodzące w skład ekspozycji oraz inne materiały z epoki.

Poprzez kompozycje muzyczne, warstwę elektroakustyczną i działania choreograficzno-wizualne performans nawiąże dialog z głównymi ideami modernistycznego myślenia o architekturze, sztuce i społeczeństwie. Utwór będzie wchodził w interakcję z samą formą wystawy i jej opracowaniem przestrzennym.

Zespół projektu:

  • prowadzenie chóru: Anna Szwajgier– kompozytorka, autorka muzyki do instalacji dźwiękowych, filmów animowanych i wideo, absolwentka teorii muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz kompozycji i sztuki dźwiękowej Oxford Brookes University
  • współpraca: Jakub Pałys – pedagog, akompaniator, trener wokalny, kompozytor
  • kuratorka i koordynatorka chóru: Ewa Chomicka – Muzeum POLIN
  • występują: Agnieszka Kulesa, Agata Dalecka, Agnieszka Skiba, Aneta Rajca, Anna Krzystowska, Anna Szmyd, Anna Wieczorek, Barbara Popławska, Barbara Walczak, Barbara Baranowska, Beata Prokopczuk, Dagmara Siwczyk, Dominika Jędrzejczak, Edyta Pawłowska, Elżbieta Zawada, Elżbieta Balano, Ida Sarnacka, Irena Klein, Irena Wiesiołek, Joanna Stankiewicz, Jolanta Nałęcz-Jawecka, Justyna Orlińska, Katarzyna Marczewska, Kinga Wołoszyn-Kowanda, Magdalena Zaczek, Małgorzata Woronowicz, Marta Dajka, Natalia Obrębska, Octavian Milewski, Piotr Woźniakiewicz, Renata Wołowiec, Urszula Iwińska, Urszula Strych.

Źródła:

  • Teksty i obrazy z wystawy „Gdynia – Tel Awiw”, a także:
  • "Hymn do Bałtyku" (1919), muzyka: Feliks Nowowiejski, słowa: Stanisław Rybka-Marius
  • "Port Song"/"Piosenka portowa" (1936), muzyka: Rywka Lewinson, słowa: Lea Goldberg
  • "To już nie wróci – maleńki Tel Awiw" (1958), muzyka: Edgar Bischoff, słowa: Haim Hefer
  • "Ada to nie wypada" (1936), muzyka: Zygmunt Wiehler, słowa Jerzy Jurandot
  • "Już taki jestem zimny drań" (1934), muzyka: Henryk Wars, słowa: Jerzy Nel, Ludwik Starski
  • "Miłość Ci wszystko wybaczy" (1933), muzyka: Henryk Wars, słowa: Julian Tuwim
  • "Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego" (1935), Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński

Uprzejmie informujemy, że performanse będą dokumentowane foto-video. Udział w wydarzeniu oznacza zgodę na przetwarzanie wizerunku przez Muzeum POLIN w celach archiwalnych i promocyjnych.

Chór POLIN to społeczny chór działający od 2014 roku przy Muzeum Historii Żydów Polskich. Oprócz tradycyjnych technik pracy z głosem chór poszukuje też niestandardowych, eksperymentalnych środków wyrazu. Dźwięki, melodie i interpretacje powstają w wyniku indywidualnych i grupowych poszukiwań emisyjnych, rytmicznych i brzmieniowych.

Projekty chóru łączą w sobie obszary muzyki, performatyki i pracy z przestrzenią. Chór tworzył już koncerty, performanse, działania towarzyszące wystawom czasowym, nagrywał ścieżki dźwiękowe do alternatywnych audioguide’ów, tworzył ścieżki dźwiękowe do filmów i spektakli, przygotowywał chórowe interwencje w programy innych wydarzeń.

Współpracował m.in. z Seanem Palmerem, Zorką Wollny, Bogną Burską, zaś instytucjonalnie – m.in. z Zachętą Narodową Galerią Sztuki czy Biennale Warszawa. W każdym kolejnym projekcie chór stara się pójść o kilka kroków do przodu, bądź o kilka kroków w bok w stosunku do wcześniejszych realizacji.