Koncert
14.12.2024

Dźwięki z obrazów. Muzyczny spacer śladami Majera

Majer Kirszenblat, Wiolonczelista na podwórku Mandelbauma, około 1995 r., akryl na płótnie.
Majer Kirszenblat, Wiolonczelista na podwórku Mandelbauma, około 1995 r., akryl na płótnie, Zbiory Muzeum POLIN, Kolekcja Sztuki Mayera July imienia Rodziny Taube, dar rodziny Kirshenblatt

Jak brzmiał świat, który w swoich obrazach sportretował Majer Kirszenblat? Dziecięce wyliczanki, zabawy, gwar targowy, klimat pracowni krawca, szewca, radość wspólnie śpiewanego niguna... W ramach finisażu wystawy "(po)ŻYDOWSKIE..." zapraszamy na muzyczny spacer wśród obrazów Majera.

  • 14 grudnia (sobota), godz. 19:00, KUP BILET →
  • Wstęp z biletem na wystawę "(po)ŻYDOWSKIE… Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata"

Kontynuujemy eksperyment, którego celem jest muzyczne ożywienie obrazów Majera Kirszenblata. Zapraszamy na spacerowy koncert. Przy wybranych pracach na wystawie Mariza Nawrocka zaśpiewa tradycyjne pieśni w jidysz, nadające głos namalowanym scenom. Repertuar Mariza czerpie z archiwalnych nagrań Miriam Nirenberg, Lifshe Schaechter-Widman, Ruth Rubin i innych, z cennych zbiorów YIVO Institute for Jewish Research, ze śpiewnika rodzinnego "W poszukiwaniu złotego jabłka" autorstwa Belli Szwarcman-Czarnoty, Doroty Szwarcman i Róży Ziątek-Czarnoty, a także z polskich pieśni tradycyjnych.

Marizie Nawrockiej towarzyszyć będą: Agnieszka Waśniewska na oboju i Jan Tarkowski na wiolonczeli.

Więcej informacji o artystach i artystkach:

Mariza Nawrocka – konserwatorka dzieł sztuki oraz pasjonatką śpiewu tradycyjnego, uczennicą Marii Siwcowej z Gałek Rusinowskich k. Przysuchy, wyjątkowej śpiewaczki w pejzażu muzyki tradycyjnej w Polsce.

W latach 2013–2018 razem z Agnieszką i Mateuszem Niwińskimi, uczniami wiejskich muzykantów, praktykami i badaczami muzycznych tradycji Polski, występowała wielokrotnie na festiwalach, wiejskich i miejskich potańcówkach, weselach, a także współorganizowała warsztaty i muzyczne zabawy z dziećmi.

W repertuarze jidysz zadebiutowała nagraniami na płycie Kapeli Niwińskich "Czas wesela", wydanej w 2017 roku przez Wydawnictwo Muzyka Odnaleziona. Kontynuacją jej poszukiwań śladem zagubionych jidyszowych pieśni sięgających swymi inspiracjami przełomu XIX i XX wieku była współpraca z Michałem Pepolem i Pawłem Czarnym, muzykami Royal String Quartet. Prowadzi własne badania archiwalne.

Agnieszka Waśniewska – absolwentka studiów instrumentalnych oraz edukacji muzycznej gdańskiej Akademii Muzycznej. Współpracowała m.in. z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Orkiestrą Tutta Forza oraz Polską Filharmonią Sinfonia Baltica. Angażuje się nie tylko w projekty muzyki klasycznej z orkiestrami i zespołami kameralnymi, lecz także łączy inne gatunki. Występowała podczas trasy koncertowej w Azji oraz m.in. w ramach festiwali żydowskich: Międzynarodowe Spotkania z Kulturą Żydowską YIDDISHLAND, Pardes Festival (wraz z Kapelą Niwińskich), "Zbliżenia" (wraz z Marią K), Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie, Yiddish Summer Weimar. Brała udział w nagraniach studyjnych, m.in. albumu nagrodzonego Fryderykiem (2014) oraz albumu nominowanego do International Classical Music Awards (2016). Zrealizowała również swój grant artystyczny z opracowaniem pieśni hebrajskich.

Jest absolwentką studiów żydowskich w Paideia The European Institute for Jewish Studies in Sweden, które kontynuowała w Universität Heidelberg w Niemczech. Swoje referaty naukowe prezentowała na wielu krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych. W ramach studiów doktoranckich pracuje nad pieśniami żydowskimi.

Jan Tarkowski – wiolonczelista, nauczyciel wiolonczeli, psycholog. Absolwent Akademii Muzycznej  im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Witolda Hermana.

Współtworzy projekty z nurtu muzyki klasycznej, folkowej, rozrywkowej. Współpracował z Teatrem Osterwy w Lublinie, Teatrem Czytelnia Dramatu w Lublinie, Orkiestrą Trybunału Koronnego w Lublinie, Filharmonią im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Entuzjasta muzyki świata i polskiej muzyki tradycyjnej. Wykonywał na żywo i komponował muzykę do tekstów dramatycznych i sztuk teatralnych (także nagrodzoną nagrodami ogólnopolskimi).

Finalista programu Teatr Polska 2022. Finalista konkursu Folkowy Fonogram Roku 2023 polskiego radia, za nagranie płyty z zespołem Poleski Skład Smyczkowy. Brał udział w festiwalach takich jak: "Warszawska Jesień", "Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie", "Konfrontacje Teatralne w Lublinie", "Festiwal Retroperspektywy". Współtworzy projekty muzyczne: "Boygdn trio", "Poleski Skład Smyczkowy", "Kwartet futurologiczny".