Dwudniowy międzynarodowy kongres to wielkie święto dla edukacji o różnorodności, a także platforma do wymiany doświadczeń, omówienia nowych tematów oraz interpretacji roli kultury i historii Żydów we współczesnej Europie.
- Kongres odbywa się w dniach 19-20 października 2023 (czwartek-piątek) w Muzeum POLIN.
- Pobierz program kongresu [PDF] >>
- Wersję dostępną programu znajdziesz w treści tej strony
Wystąpią renomowani akademicy, rozpoznawani na świecie eksperci z dziedziny studiów żydowskich. Zaprezentują się również organizacje pozarządowe i instytucje partnerskie z Polski, które działają w obszarach historii i pamięci, programów związanych z uchodźcami i migrantami, badaniami nad mniejszościami.
Panel główny kongresu otworzy wykład prof. dra hab. Dariusza Stoli, zaś w otwartej sesji dyskusyjnej pt. "Mniejszości w czasie globalnych kryzysów" prowadzonej przez Witolda Szabłowskiego wystąpią:
- Kateryna Babkina (pisarka i poetka, Iwano-Frankiwsk, Ukraina),
- Patrycja Dołowy (dyrektorka Jewish Community Center w Warszawie),
- Jagoda Grondecka (dziennikarka, Warszawa),
- Avishai Margalit (filozof, Uniwersytet Hebrajski, Izrael).
Program kongresu składa się z sesji, dyskusji i warsztatów ukierunkowanych na wyminę dobrych praktyk, omówienie perspektyw i wyzwań związanych z ochroną i popularyzacją żydowskiego dziedzictwa kulturowego. Poniżej prezentujemy ramowy program panelu głównego.
19 października (czwartek)
10.00-11.00 Otwarcie kongresu, wykład wprowadzający >>
- 10.00-10.20 – rozpoczęcie kongresu "Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe: praktyki, perspektywy, wyzwania",
- 10.20-11.00 – wykład wprowadzający "Czy jesteśmy odpowiedzialni za przeszłość? O uczeniu jak się uczyć z historii", prof. dr hab. Dariusz Stola (ISP PAN)
Wykład przedstawi momenty w historii Polski, w których polityka wobec Żydów i innych mniejszości kształtowała charakter polskiej państwowości. Okazało się, że polityka ta ma znaczenie dla wszystkich obywateli, w tym dla przyszłych pokoleń. W tym kontekście istotny jest związek między naszymi działaniami a przyszłością i kształtem instytucji reprezentujących przeszłość.
11.00-12.30 Sesja 1: Społeczności i ich przemiany >>
- "Bycie Żydem w społeczeństwie wielokulturowym: od szczególnej do uniwersalnej świadomości mniejszości", Cora Alexa-Døving (HL-Senteret)
Jak konstruowana jest żydowska tożsamość w stosunku do muzułmanów, największej mniejszości w Norwegii? Prezentacja będzie skupiać się na publicznych manifestacjach żydowskiej tożsamości, w przypadku których możliwe jest obrazowanie analogii do społeczności muzułmańskiej. Według badaczki, sposób, w jaki tożsamość jest dziś wyrażana, wiąże się ze zmianami w głównym sposobie rozumienia i dyskutowania antysemityzmu w norweskiej sferze publicznej.
- "Narracje o Żydach wśród muzułmanów w Norwegii", Vibeke Moe (HL-Senteret)
Opierając się na danych z jakościowych wywiadów, Vibeke Moe bada narracje o Żydach wśród muzułmanów w Norwegii. Skupia się na narracjach dziedziczonych kulturowo, a także osobistych doświadczeniach rozmówców. Narracje wyznaczają przesuwające się granice społeczności i ramy identyfikacji, które wykraczają poza dychotomiczne pojęcia "muzułmanie kontra Żydzi".
- "Dokąd idziemy? Skąd przychodzimy? Migranci i uchodźcy w Polsce", Agnieszka Kosowicz (Polskie Forum Migracyjne)
Tekst podsumowuje praktyczne doświadczenia we wspieraniu integracji migrantów i uchodźców w Polsce. Przyjmowanie innych to umiejętność, której należy się uczyć i pielęgnować. Bycie nowicjuszem wymaga odwagi i otwartości na zmiany. Nowa rzeczywistość, w której migracja jest wspólnym elementem życia, wzywa nas do przemyślenia naszej tożsamości i koncepcji tego, czym jest wspólnota. Ucząc się z przeszłości, powinniśmy ponownie przeanalizować, w jaki sposób wspieramy się nawzajem jako ludzie, co daje nam poczucie bezpieczeństwa i jak radzić sobie z naszymi lękami.
Moderacja sesji, Ana Perona-Fjeldstad (Europejskie Centrum Wergelanda), z zawodu prawniczka, z dodatkowym tytułem magistra stosunków międzynarodowych, jest dyrektorem wykonawczym Europejskiego Centrum Wergelanda. Pracując w edukacji od 30 lat, uczestniczy w kilku grupach eksperckich zajmujących się zagadnieniami edukacji na rzecz demokracji i praw człowieka. Wcześniej pracowała w Międzynarodowej Radzie Edukacji Otwartej i Na Odległość (ICDE) i była doradcą w Parlamencie Argentyny.
- 12.30-12.45 – przerwa kawowa
12.45-14.15 "Wioska projektów", Żydowskie dziedzictwo kulturowe: prezentacja wybranych działań w projekcie, 2020-2023 >>
- "O historii jako antydyskryminacyjnym i obywatelskim narzędziu edukacyjnym (dla policji, straży granicznej i więziennej)", Julia Chimiak, Mariusz Jastrząb (Muzeum POLIN),
- "Trendy filmowe i jak można je wykorzystać jako narzędzia edukacyjne dla młodzieży", Dorota Siarkowska, Hanna Kłoszewska (Muzeum POLIN),
- "Herstoria też jest historią", Katarzyna Jakubowicz, Katarzyna Jankowska (Muzeum POLIN),
- "Cyfrowy networking: metody upowszechniania, promocji i sieciowania zasobów internetowych w POLIN", Klara Jackl (Muzeum POLIN),
- "Remembering by Listening (wydarzenia muzyczne i upamiętnienie)", Kajetan Prochyra (Muzeum POLIN)
- "Historia = ziewanie? Jak zainteresować młodych ludzi historią – studium przypadku kampanii Żonkile", Zofia Bojańczyk (Muzeum POLIN),
- "Projekty dedykowane osobom z niepełnosprawnościami", Wioletta Jóźwiak (Muzeum POLIN),
- "Spotkania polsko-ukraińskie: programy dla mniejszości", Marianna Shpak (Muzeum POLIN)
- "Nagroda POLIN", Radosław Wójcik (Muzeum POLIN).
- 14.15-15.00 – przerwa obiadowa
15.00-16.30 Sesja 2: Historia i tożsamości >>
- "Sporne historie", Bojana Dujkovic-Blagojevic (European Wergeland Center)
Prezentacja poświęcona upamiętnianiu i pamięci. Rozpocznie się od tematu ewolucji narracji dotyczących zamachu w Sarajewie w odniesieniu do zmieniających się paradygmatów ideologicznych i politycznych. Otworzy to dyskusję o aktach patriotycznych i ich sposobów ich uzasadnienia. Wystąpienie będzie również odnosić się do współczesnych tematów, kwestii tożsamościowych, znaczenia kontekstualizacji historycznej i adekwatności terminologii.
- "Doświadczenia wojenne i ich wpływ na mobilizację społeczności romskiej", Joanna Talewicz (Fundacja "W Stronę Dialogu")
Wystąpienie dotyczyć będzie inicjatyw społeczności romskich w Europie, które tworząc organizacje, koalicje i instytucje, przeciwstawiają się spychaniu historii Romów na margines, walcząc tym samym o godne miejsce wśród ofiar wojen i kryzysów. Aktywność społeczności romskich przyczynia się również do tworzenia nowych narracji i budowania alternatywnego wizerunku społeczności romskich w Polsce i w innych krajach europejskich.
Moderacja sesji, Myroslava Keryk (Fundacja "Nasz Wybór"), historyczka, socjolożka, specjalistka w zakresie migracji Ukraińców do Polski. Prezeska Zarządu Fundacji "Nasz Wybór", koordynatorka projektów w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, redaktorka naczelna miesięcznika "Nash Vybir". Członkini Komisji ds. Migracji pod patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich RP. Zdobywczyni nagród za działania na rzecz integracji imigrantów dialogu polsko-ukraińskiego, oraz Odznaki Honorowej Zasłużonego dla Warszawy.
17.00-18.30 Moderowana sesja dyskusyjna: "Mniejszości w czasie globalnych kryzysów" >>
Osoby uczestniczące:
- Kateryna Babkina (pisarka i poetka, Iwano-Frankiwsk, Ukraina),
- Patrycja Dołowy (dyrektorka Jewish Community Center w Warszawie),
- Jagoda Grondecka (dziennikarka, specjalistka od tematyki Bliskiego Wschodu),
UWAGA: W związku z największym od lat atakiem palestyńskiego ruchu Hamas na Izrael i zawieszeniem w jego konsekwencji połączeń lotniczych prof. Avishai Margalit nie będzie w stanie wziąć udziału w debacie "Mniejszości w czasie globalnych kryzysów" 19 października o godz. 17.00.
Moderacja: Witold Szabłowski, polski dziennikarz i reportażysta, laureat Nagrody Dziennikarskiej Parlamentu Europejskiego. Od 2006 związany z "Gazetą Wyborczą" i "Dużym Formatem", wcześniej również m.in. w TVN24. Zajmuje się przede wszystkim Turcją, jak również Europą Środkową, czy Ukrainą. Jako jeden z niewielu polskich pisarzy wydał książkę w "Penguin Random House".
- 20.00 – uroczysty bankiet dla osób uczestniczących w kongresie
20 października (piątek)
10.00-11.30 Sesja 3: Tworzenie relacji >>
- "Edukacja ponad granicami – wnioski wyciągnięte z programu rozwoju seminariów i szkoleń muzealnych AEJM", Vidar Anne Paulsen (Muzeum Żydowskie w Oslo), Eva Koppen (AEJM*)
W latach 2021-2023 edukatorzy z muzeów żydowskich spotykali się online i stacjonarnie, aby uczyć się od siebie nawzajem i od zewnętrznych ekspertów. W czasie wystąpienia przedstawimy wnioski z realizacji programu w ciągu ostatnich trzech lat i omówimy znaczenie wypracowanego wspólnie dorobku dla przyszłości programu rozwoju programu Museum Education Seminars and Training.
*AEJM – Association of European Jewish Museums
- "Niebanalna tożsamość: program historii mówionej Muzeum POLIN jako projekt partycypacyjny – źródła autentyczności, wartości, jednostka i wspólnota", Józef Markiewicz (Muzeum POLIN)
Działania w zakresie historii mówionej Muzeum POLIN są formą dialogu i współpracy z publicznością, podczas którego negocjowana i rekonstruowana jest tożsamość rozmówców. Nieustannie tworzona jest też tożsamość Muzeum, stającego się "obiektem społecznym", umożliwiającym dyskusję wokół historii i dziedzictwa Żydów polskich. W trakcie wystąpienia zostanie przedstawiona rola historii mówionej w tworzeniu społecznego obrazu muzeum i jego roli oraz zaangażowanie świadków historii w tworzenie kolekcji.
Moderacja sesji: Guri Hjeltnes (HL-Senteret), historyczka, dziennikarka i autorka kilku nagradzanych książek; kieruje Norweskim Centrum Badań nad Holokaustem i Mniejszościami. Uzyskała doktorat z historii na Uniwersytecie w Oslo, a wcześniej była profesorem w BI Norwegian Business School. Pracowała w Norweskim Instytucie Studiów Obronnych oraz jako visiting proffesor na Uniwersytecie Yale. Jej głównym kierunkiem badawczym jest historia okupacji Norwegii, a w pewnym zakresie również medioznawstwo.
- 11.30-11.45 – przerwa kawowa
11.45-13.15 Sesja 4: Nauczyciele i liderzy >>
- "Obecność, nieobecność i ciężar pamięci dawnego pogranicza", Karolina i Piotr Jakoweńko (Fundacja Brama Cukermana)
Fundacja Brama Cukermana od 2008 roku zajmuje się ochroną historycznego żydowskiego domu modlitwy w Będzinie. Miejsce to stało się inspiracją do podjęcia szerszych działań w obrębie popularyzacji wiedzy na temat historii Żydów z Zagłębia Dąbrowskiego i Górnego Śląska. Pamięć dawnego pogranicza z jednej strony fascynuje mitem wielokulturowości, z drugiej jest tematem tragicznym, pełnym animozji i dziur na mapie historii.
- "Zachowanie pamięci o Żydach na przykładzie działań społeczności Mińska Mazowieckiego", Katarzyna Łaziuk
Wystąpienie na temat starań społeczności Mińska Mazowieckiego o upamiętnienie mińskich Żydów. Podczas prezentacji zostaną przedstawione przykłady wydarzeń upamiętniających Holokaust, a także działania w obszarze zachowania kultury żydowskiej i ich wpływu na globalną perspektywę pamięci.
Moderacja sesji: Olga Kaczmarek, dyrektorka fundacji Forum Dialogu, kulturoznawczyni przez lata związana z Instytutem Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Autorka książki o Emmanuelu Levinasie i postmodernistycznej antropologii oraz artykułów na temat pamięci o stosunkach polsko-żydowskich w czasie wojny.
- 13.15-14.00 – przerwa obiadowa
14.00-15.30 Okrągły stół: Przeciw "propagandzie sukcesu" >>
Dyskusja moderowana z udziałem:
- Doroty Siarkowskiej (Muzeum POLIN),
- Małgorzaty Waszczuk (Muzeum POLIN),
- Anny Czerwińskiej (Muzeum POLIN),
- partnerów norweskich.
- 15.30-15.45 – przerwa kawowa
15.45-17.15 Sesja 5: Nowe Perspektywy >>
- "Pomniki 2.0: Nowe formy upamiętnienia, jakich wszystkich potrzebujemy* (*przynajmniej w Polsce)", Zofia Bojańczyk (Muzeum POLIN)
Czas pomników na cokołach i tablic pamiątkowych wmurowanych w ściany budynku się skończył – to pewne. Nowe czasy wymagają nowych, wciągających, czasem szokujących, metod opowiadania o tym, co dla nas ważne i o czym powinniśmy pamiętać. W Polsce coraz częściej przywracana jest pamięć o lokalnej historii, w tym historii żydowskiej. Jak opowiadać o niej i upamiętniać ją w sposób uwzględniający pełen wachlarz ludzkich doświadczeń i perspektyw? I czy w ogóle w obliczu tragedii Zagłady jakakolwiek forma upamiętnienia jest adekwatna na tyle, by wypełnić pustkę?
- "Miejsca i sprawcy: łącząc narodowe z międzynarodowym", Anette Storeide (Centrum Falstad)
Skupiając się zbytnio na lokalnej dynamice historii związanej tylko z jednym miejscem, ryzykuje się odrzucenie dynamiki tego, jak Holokaust (jako kampania wyniszczenia europejskich Żydów o zasięgu międzynarodowym) angażował wielu różnych sprawców, których funkcje i powiązania często się zmieniały. Istotne i wartościowe spojrzenie na sprawców i ich role może zostać odrzucone lub zignorowane z powodu ich działań na późniejszym etapie wojny. Ostatni dowódca SS strafgefangenenlager Falstad, Karl Denk, jest jednym z takich sprawców, którego postać zostanie przedstawiona w czasie wystąpienia.
- "Mozaika mikrohistorii: Restytucja własności norweskich Żydów po Zagładzie, Elise Barring Berggren (Norwegian University of Science and Technology)
W czasie Zagłady w Norwegii sprawcy skonfiskowali wszystkie domy, mienie i firmy należące do norweskich Żydów. Po zakończeniu wojny ocaleni próbujący odzyskiwać swoje mienie zostali skonfrontowani ze skomplikowaną biurokracją instytucji restytucyjnych. Duży materiał źródłowy pozostawiony po tym procesie daje unikalny wgląd w norwesko-żydowskie życie zaraz po ludobójstwie i w to, jak państwo norweskie traktowało ocalałych. W swoim projekcie doktoranckim autorka analizuje źródła z restytucji mienia każdego członka norweskiej społeczności żydowskiej, dokonując analizy w skali ogólnokrajowej, przy użyciu metod, które w większości innych państw byłyby możliwe tylko w badaniach lokalnych.
Moderacja sesji: Ulf Ingmar Gustafson (Muzeum Żydowskie w Trondheim), dyrektor Muzeum Żydowskiego w Trondheim. Uzyskał doktorat z historii na Uniwersytecie w Groningen w Holandii. Jego badania koncentrują się przede wszystkim na historii eksploatacji zasobów naturalnych i geopolityce oraz na relacjach między nauką, technologią i społeczeństwem. Pracował jako starszy doradca rządu norweskiego w kwestiach związanych z dziedzictwem technologicznym i przemysłowym, jako kierownik działu dziedzictwa kulturowego w Muzeum Przemysłowym w Orkla i jako historyk regionalny w Troendelag, zanim rozpoczął pracę na obecnym stanowisku.
- 17.15-17.30 – oficjalne zakończenie kongresu
Program sesji warsztatowych oraz wydarzeń towarzyszących >>
18 października (środa)
- godz. 18.00 – "Oświetlając niereprezentowalne", ANG; prof. Hilde Kramer (Uniwersytet w Bergen)
"Oświetlając niereprezentowalne" to artystyczny projekt badawczy pod patronatem Norwegian Artistic Research Program (NARP), który stanowi odpowiedź na pytanie w jaki sposób ilustracja (w szerokim rozumieniu) może komunikować głębokie ludzkie problemy zwykle uważane za niereprezentowalne. Projekt ten bada reprezentację i narracje "nas" i "innych" we współczesnym świecie, skupiając się na ilustracji, jako punkcie wyjścia dla projektów interdyscyplinarnych.
19 października (czwartek)
- godz. 11.00 – Mikołaj Grynberg w rozmowie z Joanną Fikus, PL
Mikołaj Grynberg, polski artysta fotograf, pisarz, reporter. Napisał m. in. "Oskarżam Auschwitz. Opowieści rodzinne" (2014), "Księgę Wyjścia" (2018) czy "Poufne" (2020). W rozmowie z Joanną Fikus opowie o swojej najnowszej książce poświęconej kryzysowi migracyjnemu na granicy polsko-białoruskiej.
- godz. 11.00 i 14.00 – spacer "Historia (nie)porozumienia. Stereotypy i uprzedzenia w stosunkach polsko-żydowskich", ANG
- godz. 11.00 i 14.00 – spacer "Żydowskie miejsca w Warszawie", PL
- godz. 12.45 i 15.00 – "Gamifikacja w edukacji", ANG; Karolina Jastrzębska-Mitzner (Muzeum POLIN / Fundacja Innowatorium)
W czasie warsztatu wspólnie zagramy w grę "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki", omówimy możliwości zastosowanie tego przykładu "grywalizacji" w edukacji. Odpowiemy również na pytania dotyczące projektowania, produkcji i wdrożenia tego narzędzia.
- godz. 12.45 i 15.00 – "Zoom na antysemityzm", ANG; Dagmara Mańka-Wizor, Małgorzata Zając (Muzeum POLIN)
Jak współcześnie przejawia się antysemityzm? Z czego się bierze? Jak skutecznie na niego reagować? Podczas warsztatu pod lupę weźmiemy wnioski badań nad antysemityzmem przeprowadzonych przez Muzeum POLIN w 2022 roku.
- godz. 12.45 i 15.00 – godz. 12.45 (ANG) i 15.00 (PL) – "Eksponaty, mikrohistorie, świadectwa", Franciszek Bojańczyk, Krzysztof Czajka-Kalinowski (Żydowski Instytut Historyczny)
W cyfrowych repozytoriach Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma udostępniono już ponad 82 tysiące obiektów – to około miliona stron! W trakcie warsztatu opowiemy, jak w oparciu o te materiały przygotować programy edukacyjne i społeczne poświęcone historii oraz kulturze polskich Żydów i Żydówek.
- godz. 12.45 i 15.00 – "O międzymiastowej digitalizacji judaików: Zbiory na kółkach", ANG; Marcin Lewicki (Muzeum POLIN)
W trakcie prezentacji wyjaśnimy jakim zadaniom i wyzwaniom należy sprostać, by przeprowadzić angażujące łącznie kilkanaście instytucji, "międzymiastowe" działania w ramach digitalizacji kolekcji judaików rozproszonych w muzeach znajdujących się w kilkunastu miejscach w Polsce.
- godz. 12.45 i 15.00 – "Dialog pamięci na temat antysemityzmu i rasizmu – podsumowanie międzynarodowych i interdyscyplinarnych seminariów dla studentów i ekspertów z Niemiec, Norwegii i Polski", Irmgard Zündorf (Leibniz Centre for Contemporary History Potsdam), Kathrin Lemme (Hamburg Media School), Thomas Lewe, Jon Harman (Volda University)
Rozpoznawanie, przeciwdziałanie i zapobieganie antysemityzmowi i rasizmowi to coraz bardziej znaczące zagadnienia dla współczesnych społeczeństw i społeczności. Ponieważ brutalizacja w naszych społeczeństwach wydaje się wzrastać zarówno w świecie fizycznym, jak i cyfrowym – liczba dyskryminujących incydentów związanych z rasizmem i antysemityzmem wydaje się odpowiednio rosnąć. Podczas seminariów uczestnicy opracowali działania antydyskryminacyjne i projekty medialne.
20 października (piątek)
- godz. 10.00 i 14.00 – spacer "Historia (nie)porozumienia. Stereotypy i uprzedzenia w stosunkach polsko-żydowskich", ANG
- godz. 10.00 i 14.00 – spacer "Żydowskie miejsca w Warszawie", PL
- godz. 14.00 i 15.45 – "Czy to człowiek?". Warsztaty dla wychowawców szkół średnich i ponadgimnazjalnych, ANG; Sebastian Klein (Centrum Falstad)
Warsztaty mają na celu zbadanie, w jaki sposób przyczynić się do zaangażowania widzów/uczestników poprzez komunikowanie tematów związanych z Holokaustem za pomocą środków estetycznych, w tym wykorzystania rysunku i instrumentów cyfrowych, a także zaangażowania zmysłu dotyku. Zastanowimy się również, jak ta metoda może wpłynąć na uczenie się poprzez zwiększenie zainteresowania i aktywności wśród uczniów.
- godz. 14.00 i 15.45 – "Jak radzić sobie z kontrowersyjnymi kwestiami w klasie: apteczka pierwszej pomocy", ANG; Khrystyna Chushak (Europejskie Centrum Wergelanda)
W środowisku szkolnym często pojawiają się kontrowersyjne tematy, które mogą zakłócać przebieg lekcji. Podczas warsztatów zbadamy skuteczne techniki ułatwiające prowadzenie pełnych szacunku i konstruktywnych dyskusji na drażliwe tematy. Warsztat ma na celu wyposażenie nauczycieli w "zestaw pierwszej pomocy" składający się z metod, które można bezpośrednio wdrożyć we własnej klasie.
- godz. 14.00 i 15.45 – "Osobiste historie a upowszechnianie Holokaustu", ANG; Maria Eberson Degnaes, Kristin Borgenheim Nyhagen (HL-Senteret)
Podczas tego warsztatu chcielibyśmy zaprosić uczestników do przetestowania niektórych materiałów edukacyjnych wykorzystywanych w programach edukacyjnych HL-Senteret. Osoby, które wezmą udział w zajęciach zapraszamy również do dyskusji na temat tego w jaki sposób historie życia i historie rodzinne mogą stać się kamieniami milowymi na drodze do omówienia bardziej ogólnych tematów historycznych. Zastanowimy się też w jaki sposób osobiste historie mogą dać wgląd w złożone aspekty historii Holokaustu w sposób nieosiągalny dla innych form upowszechniania wiedzy.
- godz. 14.00 i 15.45 – "Szabatowe rugelachy – warsztat kulinarny", ANG; Agnieszka Kuś (Muzeum POLIN)
Kolacja szabatowa odbywa się w każdy piątkowy wieczór. To okazja do przygotowania tradycyjnych dań. W jej trakcie, na stole znajdują się między innymi pachnące chałki, czulent, czy gefilte fisz. Zapraszamy na warsztaty do naszej muzealnej Pracowni kulinarnej U Fani, w czasie których poznamy zwyczaje związane z szabatem i przygotujemy jeden z najsmaczniejszych szabatowych deserów – rugelachy, czyli żydowskie rogaliki.
Informacje organizacyjne
Udział w kongresie jest bezpłatny, wymagana jest rejestracja.
W miarę dostępności miejsc we wrześniu 2023 roku planowana jest rejestracja uzupełniająca.
- Zarejestrowani uczestnicy i uczestniczki otrzymają certyfikaty udziału w kongresie.
- Kongres będzie w całości tłumaczony symultanicznie na język polski i angielski.
- Podczas całego wydarzenia zapewniamy dostęp do pętli indukcyjnej.
- Prosimy o zgłaszanie ewentualnego zapotrzebowania na tłumaczenie języka migowego oraz innych potrzeb związanych z dostępnością na adres [email protected]
Z uwagi na ograniczone zasoby została zakończona wczesna rejestracja, która umożliwia m.in.:
- złożenie wniosku o wsparcie podróżne w wysokości 500 zł brutto na pokrycie kosztów dojazdu do Muzeum i noclegu w Warszawie (interaktywny formularz wniosku zostanie przesłany w wiadomości automatycznie wygenerowanej przez system rejestracji), zobacz regulamin wsparcia podróżnego;
- priorytetową rejestrację na sesje warsztatowe, spotkania online, ofertę wydarzeń dodatkowych (łącznie ok. 20 wydarzeń towarzyszących);
- uczestnictwo w uroczystym bankiecie 19 października;
- skorzystanie z bezpłatnego cateringu w ramach programu kongresu dn. 19-20 października;
- priorytetowe skorzystanie z oferty dla rodzin w Miejscu edukacji rodzinnej "U króla Maciusia".
Chętnie odpowiemy na pytania związane z kongresem: [email protected]
Międzynarodowy kongres jest okazją do podsumowania efektów wieloletniej pracy zespołu Muzeum POLIN i jego partnerów w ramach projektu "Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe".
Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe >>
"Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe" to projekt realizowany przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN od marca 2020 roku do kwietnia 2024 roku, w partnerstwie z instytucjami norweskimi: Norweskim Centrum Studiów nad Holocaustem i Mniejszościami, Europejskim Centrum Wergelanda, Centrum Falstad oraz muzeami żydowskimi w Oslo i Trondheim, a także z Żydowskim Instytutem Historycznym im. Emanuela Ringelbluma.
Celem projektu była ochrona i popularyzacja dziedzictwa polskich Żydów poprzez programy edukacyjne i kulturalne. Realizacja tego zadania była możliwa dzięki grantowi w wysokości 10 milionów euro udzielonemu przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszu EOG oraz przez budżet krajowy.
Dowiedz się więcej na temat projektu "Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe" >>
Organizatorzy kongresu:
www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org, www.gov.pl