Spotkanie
9.05.2021 - online

Meet the Family: Ilya Schor

Mira Schor, w rozmowie z Barbarą Kirshenblatt-Gimblett opowie o swoim ojcu, Ilya Schorze, uznanym i wszechstronnym artyście, malarzu, ilustratorze książek, zajmującym się także  metaloplastyką, tworzącym precjoza związane z obrządkiem judaistycznym oraz unikalną biżuterię w srebrze i złocie, prekursorem "żydowskiego stylu" w amerykańskiej sztuce. Podczas spotkania przypomnimy także życie i twórczość jego żony, Resi Schor, równie utalentowanej artystki. 

"Meet the family" to cykl rozmów online z potomkami wybitnych polskich Żydów. Te pasjonujące spotkania przygotowuje i prowadzi prof. Barbara Kirshenblatt-Gimblett – główna kuratorka wystawy stałej Muzeum POLIN. Co miesiąc poznajemy losy innej postaci i jej dokonania przez pryzmat rodzinnych wspomnień i doświadczeń młodszych pokoleń.

Zapraszamy na kolejną rozmowę cyklu "Meet the Family". Ilya Schor, urodzony w 1904 r. w Złoczowie, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Razem z poślubioną w przededniu II wojny światowej Resią Ajnsztajn uciekł z okupowanej Europy do Stanów Zjednoczonych w 1941 r. Chociaż spędził ostatnie 20 lat życia w Nowym Jorku, tak naprawdę nigdy nie opuścił Złoczowa. To miejsce dzieciństwa powracało w pracach Ilyi, który przywoływał w nich utracony żydowski świat w małych miasteczkach Galicji. Mira Schor opowie o życiu i spuściźnie swoich rodziców, a także o tym, jakie ma znaczenie dla niej oraz dla kolejnych pokoleń.

Cykl "Meet the Family" jest częścią całorocznego programu "Dziedzictwo" organizowanego przez Muzeum POLIN w 2021 roku. Głównym elementem programu jest otwarcie nowej galerii wystawy stałej muzeum, która prezentuje dwudziestu sześciu polskich artystów, działaczy, naukowców, czy finansistów żydowskiego pochodzenia. Ludzi, którzy zmienili nie tylko swój kraj, ale odcisnęli piętno na losach świata.

Cykl rozmów "Meet the Family" poszerza grono tych wybitnych postaci o kolejnych bohaterów, których dokonania i życiorysy stanowią wyjątkowy wkład w historię ludzkości. Ich potomkowie opowiedzą o tym, jak ich rodzice lub dziadkowie pokonywali ograniczenia i nie ustawali w dążeniu do celu, biorąc przy tym odpowiedzialność za siebie i innych. Mamy nadzieję, że historie tych wyjątkowych osób będą dla nas źródłem inspiracji. 
 

Barbara Kirshenblatt-Gimblett jest Główną kuratorką wystawy stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, na stanowisku imienia Ronalda S. Laudera, profesor emerytowana na Uniwersytecie Nowojorskim. Autorka między innymi książek: “Destination Culture: Tourism, Museums, and Heritage”; “Image Before My Eyes: A Photographic History of Jewish Life in Poland, 1864–1939” (z Lucjanem Dobroszyckim), i “They Called Me Mayer July: Painted Memories of Jewish Life in Poland Before the Holocaust” (z Mayerem Kirshenblattem). Otrzymała honorowe doktoraty z Jewish Theological Seminary of America, na Uniwersytecie w Hajfie i Uniwersytecie Indiany. Członkini Amerykańskiej Akademii Sztuk i Nauk. Otrzymała Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi Rzeczpospolitej Polskiej. W 2020 została laureatką Nagrody im. Dana Davida. Jest członkinią rady Council of American Jewish Museums, Muzeum Żydowskiego w Wiedniu, Muzeum Żydowskiego w Berlinie oraz Żydowskiego Muzeum i Centrum Tolerancji w Moskwie, doradza przy projektach muzealnych na Litwie, Białorusi, w Albanii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych.

Mira Schor jest nowojorską artystką i pisarką cenioną za wspieranie kultury wizualnej oraz wkład w feministyczny nurt w historii sztuki. Schor obroniła pracę dyplomową z malarstwa w 1973 r. w Academy of Art University w Kalifornii (CalArts), gdzie była członkinią CalArts Feminist Art Program oraz wzięła udział w historycznej feministycznej instalacji artystycznej „Womanhouse”. Jest laureatką prestiżowych nagród w dziedzinie malarstwa, przyznanych przez Guggenheim, Rockefeller, Marie Walsh Sharpe, Pollock-Krasner Foundations oraz the College Art Association’s Frank Jewett Mather Award in Art Criticism. Jej prace były pokazywane na wystawach w takich muzeach, jak The Jewish Museum, The Hammer Museum, MoMA P.S.1 oraz Kunsthaus Graz. Mira Schor jest autorką następujących pozycji: “A Decade of Negative Thinking: Essays on Art, Politics, and Daily Life” (2009), “Wet: On Painting, Feminism, and Art Culture” (1997). Prowadzi także bloga “A Year of Positive Thinking”. Była także współredaktorką pisma M/E/A/N/I/N/G. W 2019 r. otrzymała nagrodę Women’s Caucus for Art Lifetime Achievement Award za całokształt osiągnieć w sztuce, w szczególności za dokonania w nurcie feminizmu w dziedzinie malarstwa, historii sztuki oraz krytyki. Uczy w The New School — Parsons Fine Arts. W latach 2019/20-21 przebywa na rezydencji artystycznej w Sharpe-Walentas Studio Program, Brooklyn.  W dziedzinie sztuki Schor jest reprezentowana przez Lyles & King Gallery w Nowym Jorku.

Ilya Schor (1904 –1961) był malarzem, jubilerem, grawerem, rzeźbiarzem oraz uznanym twórcą precjozów związanych z obrządkiem judaistycznym. Urodził się w 1904 r. w Złoczowie, na terenie Austro-Węgier, potem II Rzeczpospolitej Polskiej. Pochodził z chasydzkiej rodziny. Po nauce metaloplastyki i grawerstwa, studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1937 r. Ilya Schor przeniósł się do Paryża, gdzie dołączyła do niego jego żona Resia Schor. Po ucieczce z Paryża w maju 1940 r., małżeństwo Schorów wyjechało z Marsylii przez Lizbonę do Stanów Zjednoczonych w grudniu 1941 r. Po przybyciu do Nowego Jorku Ilya Schor oddał się swojej twórczości, dzięki której mógł przywołać wspomnienia o życiu Żydów w sztetlach wschodniej Europy. Pracował w wielu różnych dziedzinach sztuki. Powierzano mu prace artystyczne w większości synagog w Stanach Zjednoczonych. Schor stworzył drzeworyty ilustrujące prace filozofa i teologa Abrahama Joshua Heschela “The Earth is The Lord’s” oraz “The Sabbath”. Ilustracje do tych dzieł był wydawane w niezmienionej postaci przez 70 lat. W 1965 r. odbyła się retrospektywa twórczości Ilyi Schora w Muzeum Żydowskim w Nowym Jorku. Jego prace znajdują się w kolekcjach Metropolitan Museum of Art, the Jewish Museum, The Jerusalem Great Synagogue Jacob and Belle Rosenbaum Mezuzah Collection, the North Carolina Museum of Art oraz the Museum of Fine Arts w Bostonie.

Resia Schor (1910-2006) była urodzoną w Polsce artystką, która żyła i tworzyła w Nowym Jorku od 1941 r. aż do jej śmierci w 2006 r. Schor urodziła się w Lublinie lub w pobliskiej Łęcznej. Pochodziła z konserwatywnej żydowskiej rodziny. Za zachętą matki, Resia w 1929 lub 1930 r. przeniosła się do Warszawy, by rozpocząć studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych. Na uczelni poznała swojego przyszłego męża, Ilya Schora. Małżeństwo Schorów mieszkało w Paryżu przed wojną i wyemigrowało do Stanów Zjednoczonych w grudniu 1941 r. Rodziny Resi i Ilyi nie przeżyły Zagłady. Schorowie mieli dwie córki, które urodziły się w Nowym Jorku: artystkę i pisarkę Mirę Schor oraz badaczkę francuskiej literatury i teorii feministycznej Naomi Schor. Resia Schor pokazywała swoje obrazy pod nazwiskiem Resia Ain na wystawach w Nowym Jorku w latach 50. XX wieku. Po śmierci męża w 1961 r. Resia pracowała głównie w dziedzinie metaloplastyki, tworząc unikatową biżuterię i judaika, a także multimedialne rzeźby w modernistycznym abstrakcyjnym stylu z malarskim wyczuciem koloru i faktury. W 2000 r. odbyła się wystawa mezuz jej autorstwa w Yeshiva Museum w Nowym Jorku. Jej rzeźby zostały pokazane na wystawie „Abstract Marriage: Sculpture by Ilya Schor and Resia Schor” w Provincetown Art Association and Museum w 2013 r.
 

 

Logo projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe

www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org, www.gov.pl