Widoki po: użycie i nadużycie abstrakcji w malarstwie Wilhelma Sasnala
Biorąc za punkt wyjścia ikoniczne prace Sasnala, takie jak "Shoah"/"Forest" (2003), Kasia Redzisz (Dyrektor artystyczna w Kanal-Centre Pompidou w Brukseli) prześledzi w swojej prezentacji sposób, w jaki artysta posługuje się abstrakcją. Wykład będzie okazją, aby dowiedzieć się więcej o warsztacie pracy jednego z największych polskich malarzy współczesnych.
- 9 stycznia 2022 (niedziela), godz. 20.00.
- Transmisja na kanale Muzeum POLIN na YouTube >>
- Moderacja wykładu: Mark Benjamin Godfrey.
W pracach Sasnala rzeczywisty temat jest często niewidoczny, wizualnie odsunięty. Nie jest on malarzem abstrakcyjnym, ale nie jest też realistą. Większość jego abstrakcyjnych lub przynajmniej pozornie abstrakcyjnych prac powstałych w ciągu ostatnich dwóch dekad jest silnie zakorzeniona w rzeczywistości – takiej, która jest wadliwa, banalna, której brakuje.
Abstrakcja jako metafora może oznaczać ten brak. Jednak malarstwo Sasnala nie jest alegoryczne. Stosuje abstrakcję jako sposób przedstawienia, co wzmacnia narracyjny aspekt dzieła. Pozornie marginalna, abstrakcja intensyfikuje opowiadane przez niego historie poprzez stworzenie przestrzeni, w której odbywa się akt widzenia i zarazem pojawia się reakcja widza.
Kasia Redzisz jest dyrektor artystyczną w Kanal-Centre Pompidou w Brukseli. Przez ostatnie lata była Starszą Kuratorką w Tate Liverpool, odpowiedzialną za program wystaw, ekspozycje kolekcji, nowe zamówienia i współpracę międzynarodową. Wcześniej pracowała w Tate Modern (2010–2015), gdzie była kuratorką wielu wystaw i pokazów filmowych. Jako członkini zespołu ds. międzynarodowych nabytków Tate przyczynia się do rozwoju strategii kolekcji, ściśle współpracując z Russia and Eastern Europe Acquisition Committee. W latach 2008–2015 była dyrektorką Open Art Projects, organizacji skupiającej się na zamówieniach dotyczących sztuki eksperymentalnej. Redzisz redagowała i współtworzyła wiele katalogów wystaw oraz publikowała swoje teksty w takich magazynach jak ''Frieze'', "Mousse i Tate" etc. W 2019 roku była kuratorką wystawy inauguracyjnej w Muzeum Susch. Obecnie pełni funkcję kuratorki czwartej edycji biennale Art Encounters, którego otwarcie zaplanowano jeszcze w tym roku.
Mark Benjamin Godfrey jest brytyjskim historykiem sztuki, krytykiem i kuratorem. Wcześniej był starszym kuratorem sztuki międzynarodowej w Tate Modern, gdzie w 2017 roku był współkuratorem wystawy "Soul of a Nation: Art in the Age of Black Power", a ostatnio zorganizował retrospektywy Franza Westa i Olafura Eliassona. Godfrey był najpierw wykładowcą historii i teorii sztuki w Slade School of Fine Art. W 2007 roku dołączył do Tate Modern jako kurator sztuki współczesnej. W 2017 roku Godfrey zasiadał w jury 57. edycji Biennale w Wenecji. W 2019 roku był kuratorem wystawy poświęconej Franzowi Westowi, która obejmowała około dwustu prac, takich jak abstrakcyjne rzeźby, meble i kolaże. Jeszcze w tym samym roku zorganizował retrospektywę poświęconą Olafurowi Eliassonowi.
Wykład jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie Wilhelma Sasnala "Taki Pejzaż" w Muzeum POLIN. Odbywa się w ramach Global Education Outreach Program.
Program GEOP możliwy jest dzięki wsparciu Taube Philanthropies, The William K. Bowes, Jr. Foundation oraz Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.