Media o Waliców

W latach 2017-19 Muzeum POLIN zorganizowało lub współorganizowało wydarzenia mające na celu zwrócenie uwagi mieszkańców Warszawy, aktywistów, architektów, urbanistów i władz miejskich na wyzwanie, jakim jest rewitalizacja kamienic przy ul. Waliców, ich potencjał kulturotwórczy oraz wartość historyczną; a także zaprezentowanie różnych spojrzeń i propozycji możliwego zagospodarowanie terenu i budynków.
Prelegenci i goście Muzeum byli często proszeni o zabranie głosu w mediach lokalnych i ogólnopolskich: na łamach prasy, w radiu czy telewizji. Wierzymy, że w procesie przywracania wszystkim Warszawiakom Walicowa, media odgrywają szczególną rolę w zachowywaniu pamięci o historii tego miejsca, jak iw bieżącym informowaniu o aktualnej sytuacji budynków.
Poniżej przedstawiamy wybrane publikacje medialne.
-
Rozmowa Alicji Bobrowicz z Guido Morpurgo i Annalisą de Curtis dla telewizji Wyborcza.pl >>
"Kamienice na Waliców to znalezisko archeologiczne na miarę Troi czy Kartaginy, bo Warszawa, podobnie jak te starożytne miasta, doświadczyła apokaliptycznego zniszczenia – twierdzi Guido Morpurgo. Architekt, który współtworzył mediolański Memoriał Shoah, zakochał się w nigdy nieremontowanych kamienicach na stołecznej Woli."
-
Reportaż "Kamienice z ulicy Waliców. DNA przedwojennej Warszawy" w Polskim Radiu "Dwójce" przygotowała Aldona Łaniewska-Wołłk >>
O historii i dawnych lokatorach budynków przy ulicy Waliców opowiadał historyk Jarosław Zieliński. O DNA przedwojennej Warszawy mówiła Zuzanna Schnepf-Kołacz z Muzeum POLIN.
"W audycji zastanawialiśmy, w jaki sposób przywrócić stare kamienice mieszkańcom Warszawy. Czy ten fragment miasta może odzyskać swoją przedwojenną tożsamość, kiedy ulice, podwórka i domy tętniły życiem? Czy w sercu warszawskiego city jest miejsce na pamięć oraz centrum spotkań i życia społecznego?"
"Prof. Morpurgo z politechniki w Mediolanie stwierdził, że w kamienicach tych zapisane jest DNA przedwojennej Warszawy: - On dostrzegł w tych domach system nieistniejącej Warszawy - mówiła Zuzanna Schnepf-Kołacz. - Na przedwojennych planach widać, że to miasto było zbudowane z tego typu kamienic, które tworzyły zabudowę miejską w różnych konfiguracjach, ale zawsze był powtarzalny element kamienicy z jednym bądź z dwoma podwórkami."
-
"Do pani Luni dzwonić dwa razy" tak rozpoczynał się artykuł Jakuba Korusa w "Newsweek Historia" i "Newsweek.pl" >>
„Kamienice przy ulicy Waliców to solidnie wymurowany kawał warszawskiej historii. Kiedy okoliczna Wola pnie się do góry, czas zwrócić je miastu. Dyskusja na ten temat rozpoczęła się 4 marca w Muzeum Żydów Polskich POLIN.”
-
"Dyskusja o stuletnich kamienicach przy Waliców. Jednej z nich niedawno groziła rozbiórka" – informował Tomasz Urzykowski na łamach "Stołecznej" w "Gazecie Wyborczej" >>
"Podczas dyskusji <Waliców: DNA Warszawy - dziedzictwo Europy> eksperci z Polski i zagranicy zaprezentują pomysły na drugie życie tych zdewastowanych dziś budynków. - Celem jest wypracowanie wstępnego planu dla kamienic przy Waliców 14, 12 i 10, który mógłby być przedstawiony władzom miasta i dzielnicy Wola w formie propozycji dotyczącej przyszłości tego miejsca - mówi Zygmunt Stępiński, p.o. dyrektora Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN".
"Mam nadzieję, że władze Warszawy przyjmą wskazówki ekspertów, oraz że zostanie ogłoszony konkurs dla młodych architektów na renowacje obiektów. Świadectwo o przeszłości musi być przekazane kolejnym pokoleniom – apelował w wywiadzie udzielonym Radiu Dla Ciebie profesor Guido Morpurgo z Politechniki Mediolańskiej". Wysłuchaj wywiadu >>
-
Relacja audio: Waliców: DNA Warszawy - Dziedzictwo Europy >>
-
"Starszy mężczyzna w niebiesko-czarnej kurtce z zainteresowaniem przygląda się pracom toczącym się przy Waliców 14. Podchodzi, gdy wyciągam aparat. Spodziewam się raczej pytań, może pretensji, tymczasem przyszła pochwała: - Niech pan robi zdjęcia, niech pan robi, póki stoi, bo zaraz zburzą!" Reportaż o Waliców przygotował Piotr Bakalarski, reporter TVN Warszawa >>
- Audycje Karoliny Głowackiej i Mikołaja Lizuta w Radiu TOK FM >>
Publikacja przygotowana w ramach projektu "Critical Heritages: performing and representing identities in Europe – CoHERE" (program Komisji Europejskiej Horyzont 2020).
Projekt CoHERE otrzymał finansowanie ze środków programu ramowego Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych innowacji „Horyzont 2020” na podstawie umowy o udzielenie dotacji nr 693289.