Oprowadzanie choreograficzne: wystawa "Wokół nas morze ognia"
Zapraszamy na oprowadzanie choreograficzne po wystawie "Wokół nas morze ognia" przygotowane przez choreografkę Weronikę Pelczyńską i badaczkę Aleksandrę Janus we współpracy z duetem artystycznym Liwią Bargieł-Kiełbowicz i Bartłomiejem Kiełbowiczem.
- 15 grudnia (piątek), godz. 18.30, POBIERZ BILET →
- 16 grudnia (sobota), godz. 20.30, POBIERZ BILET →
- 17 grudnia (niedziela), godz. 18.30, POBIERZ BILET →
- Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona
Oprowadzanie, zaprojektowane jako alternatywne doświadczenie wystawy, czerpie z bogactwa prezentowanych na niej (i oddziałujących na różne zmysły) treści. Dla każdego z uczestników i uczestniczek przygotowano osobistą ścieżkę zwiedzania, które pozwoli im nawiązać interakcję z elementami ekspozycji. Całość oprowadzania inspirowana jest narzędziami choreograficznymi i performatywnymi oraz wiedzą z obszaru muzeologii i badań zwiedzających.
Elementem oprowadzania będzie działanie artystyczne Liwii Bargieł-Kiełbowicz i Bartłomieja Kiełbowicza "Stretching", które odnosi się do aktualnej kondycji człowieka. Człowieka, który w obliczu kryzysów ostatnich lat jest wytrącony z równowagi, jednocześnie ani nie upada, ani nie wstaje, czekając na zmianę na lepsze. Wykorzystywany w działaniu czarny stretch nabiera nowych znaczeń w kontekście obecnych wojen, a podanie ręki rozwija się w dynamiczną grę między dystansem a bliskością. "Stretching" w pełnej formie zostanie zaprezentowany podczas oprowadzania 15 grudnia, zaś 16 i 17 grudnia wybrane elementy tego działania będą wplecione w całościową ścieżkę zwiedzania.
Twórcy i twórczynie:
Aleksandra Janus – doktorka antropologii, prezeska Fundacji Zapomniane, współautorka i kuratorka inicjatywy Laboratorium muzeum, w latach 2018-2023 członkini zarządu, a później dyrektorka Centrum Cyfrowego i kierowniczka działającej w jego ramach Pracowni Otwierania Kultury (2017-2023), kuratorka programu "Exercising modernity". Jest współpracowniczką Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci UJ oraz członkinią rady serii wydawniczej Wystawianie Teorii. Wspólnie z Natalią Romik prowadziła badania, których efektem była wystawa "Kryjówki. Architektura przetrwania" prezentowana w 2022 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. W swojej pracy akademickiej zajmuje się badaniem kultur pamięci, strategii upamiętniania oraz roli instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości.
Weronika Pelczyńska – absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej (Wydział Inżynierii Produkcji oraz Wydział Zarządzania) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Kultury Polskiej). Stypendystka wielu międzynarodowych i krajowych programów. Jako tancerka i performerka współpracowała z twórcami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji czy Chorwacji. Przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów, teledysków i reklam, prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. W praktyce choreograficznej interesuje ją budowanie tego, co wspólne przy jednoczesnym wzmacnianiu tego, co indywidualne. Taniec jest dla niej kanałem społecznej emancypacji z płciowych, historycznych, kulturowych i rasowych stereotypów.
Liwia Bargieł-Kiełbowicz – absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Doktorka sztuki w dziedzinie sztuk teatralnych, wykładowczyni na Akademii Teatralnej A. Zelwerowicza w Warszawie. Jako tancerka wystąpiła m.in. w spektaklach Carolin Finn, Guilherme Bothelo, Macieja Kuźmińskiego, Hygina Delimata, Mikołaja Mikołajczyka. Jest autorką choreografii do spektakli teatralnych "Joanna Szalona. Królowa", "Tragedia Jana X", "Opowiadanie brazylijskie", "Demon teatru, czyli mniejsza o to", "Wiedźmin". Reżyserka spektakli teatralnych: "Iluminacje", "Witzelsucht", "Szron/Frost", "Body Bank". Od 2015 roku współpracuje z artystką wizualną Martą Jarnuszkiewicz, z którą stworzyła m.in. prace "Nullpunkt", "Pozycja początkowa – wertykalna". Od 2020 roku pracuje z artystą wizualnym Bartłomiejem Kiełbowiczem.
Bartłomiej Kiełbowicz – artysta wizualny. Absolwent Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tworzy obrazy, rysunki, wideo, murale i instalacje. Jest obserwatorem codzienności, którą regularnie komentuje w swoich dziennikach rysunkowych oraz działaniach artywistycznych. Jego najnowsze prace dotyczą obrony demokracji w Polsce (akcja "Transparenty Wolności"), kryzysu kościoła katolickiego ("Zamalowany papież"), wojny w Ukrainie (akcja "Zrób to sam #Leroy" i "Depcz Putina"), kryzysu uchodźczego na polsko-białoruskiej granicy (akcja "dłonie pod domem Jarosława Kaczyńskiego") oraz obrony galerii Zachęta (akcja "Zajęta"). Rysuje dla Tygodnika "POLITYKA". Swoje prace wystawiał m.in. w CSW Zamku Ujazdowskim, Galerii Białej, Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko, Galerii Propaganda, Galerii Labirynt.
Natan Kryszk – muzyka.
Ewa Chomicka, Muzeum POLIN – kuratorka projektu.
Alicja Kaczmarek-Poławska, Muzeum POLIN – producentka projektu.