Wydarzenie
15-17.12.2023

Oprowadzanie choreograficzne: wystawa "Wokół nas morze ognia"

Dwaj mężczyźni trzymają lekko przechylony długi drewniany pal na swoich barkach.
fot. C. Schleifenbaum

Zapraszamy na oprowadzanie choreograficzne po wystawie "Wokół nas morze ognia" przygotowane przez choreografkę Weronikę Pelczyńską i badaczkę Aleksandrę Janus we współpracy z duetem artystycznym Liwią Bargieł-Kiełbowicz i Bartłomiejem Kiełbowiczem.

Oprowadzanie, zaprojektowane jako alternatywne doświadczenie wystawy, czerpie z bogactwa prezentowanych na niej (i oddziałujących na różne zmysły) treści. Dla każdego z uczestników i uczestniczek przygotowano osobistą ścieżkę zwiedzania, które pozwoli im nawiązać interakcję z elementami ekspozycji. Całość oprowadzania inspirowana jest narzędziami choreograficznymi i performatywnymi oraz wiedzą z obszaru muzeologii i badań zwiedzających.

Elementem oprowadzania będzie działanie artystyczne Liwii Bargieł-Kiełbowicz i Bartłomieja Kiełbowicza "Stretching", które odnosi się do aktualnej kondycji człowieka. Człowieka, który w obliczu kryzysów ostatnich lat jest wytrącony z równowagi, jednocześnie ani nie upada, ani nie wstaje, czekając na zmianę na lepsze. Wykorzystywany w działaniu czarny stretch nabiera nowych znaczeń w kontekście obecnych wojen, a podanie ręki rozwija się w dynamiczną grę między dystansem a bliskością. "Stretching" w pełnej formie zostanie zaprezentowany podczas oprowadzania 15 grudnia, zaś 16 i 17 grudnia wybrane elementy tego działania będą wplecione w całościową ścieżkę zwiedzania.

Twórcy i twórczynie:

Aleksandra Janus – doktorka antropologii, prezeska Fundacji Zapomniane, współautorka i kuratorka inicjatywy Laboratorium muzeum, w latach 2018-2023 członkini zarządu, a później dyrektorka Centrum Cyfrowego i kierowniczka działającej w jego ramach Pracowni Otwierania Kultury (2017-2023), kuratorka programu "Exercising modernity". Jest współpracowniczką Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci UJ oraz członkinią rady serii wydawniczej Wystawianie Teorii. Wspólnie z Natalią Romik prowadziła badania, których efektem była wystawa "Kryjówki. Architektura przetrwania" prezentowana w 2022 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. W swojej pracy akademickiej zajmuje się badaniem kultur pamięci, strategii upamiętniania oraz roli instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości.

Weronika Pelczyńska – absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej (Wydział Inżynierii Produkcji oraz Wydział Zarządzania) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Kultury Polskiej). Stypendystka wielu międzynarodowych i krajowych programów. Jako tancerka i performerka współpracowała z twórcami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji czy Chorwacji. Przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów, teledysków i reklam, prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. W praktyce choreograficznej interesuje ją budowanie tego, co wspólne przy jednoczesnym wzmacnianiu tego, co indywidualne. Taniec jest dla niej kanałem społecznej emancypacji z płciowych, historycznych, kulturowych i rasowych stereotypów.

Liwia Bargieł-Kiełbowicz – absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Doktorka sztuki w dziedzinie sztuk teatralnych, wykładowczyni na Akademii Teatralnej A. Zelwerowicza w Warszawie. Jako tancerka wystąpiła m.in. w spektaklach Carolin Finn, Guilherme Bothelo, Macieja Kuźmińskiego, Hygina Delimata, Mikołaja Mikołajczyka. Jest autorką choreografii do spektakli teatralnych "Joanna Szalona. Królowa", "Tragedia Jana X", "Opowiadanie brazylijskie", "Demon teatru, czyli mniejsza o to", "Wiedźmin". Reżyserka spektakli teatralnych: "Iluminacje", "Witzelsucht", "Szron/Frost", "Body Bank". Od 2015 roku współpracuje z artystką wizualną Martą Jarnuszkiewicz, z którą stworzyła m.in. prace "Nullpunkt", "Pozycja początkowa – wertykalna". Od 2020 roku pracuje z artystą wizualnym Bartłomiejem Kiełbowiczem.

Bartłomiej Kiełbowicz – artysta wizualny. Absolwent Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tworzy obrazy, rysunki, wideo, murale i instalacje. Jest obserwatorem codzienności, którą regularnie komentuje w swoich dziennikach rysunkowych oraz działaniach artywistycznych. Jego najnowsze prace dotyczą obrony demokracji w Polsce (akcja "Transparenty Wolności"), kryzysu kościoła katolickiego ("Zamalowany papież"), wojny w Ukrainie (akcja "Zrób to sam #Leroy" i "Depcz Putina"), kryzysu uchodźczego na polsko-białoruskiej granicy (akcja "dłonie pod domem Jarosława Kaczyńskiego") oraz obrony galerii Zachęta (akcja "Zajęta"). Rysuje dla Tygodnika "POLITYKA". Swoje prace wystawiał m.in. w CSW Zamku Ujazdowskim, Galerii Białej, Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko, Galerii Propaganda, Galerii Labirynt.

Natan Kryszk – muzyka.

Ewa Chomicka, Muzeum POLIN – kuratorka projektu.

Alicja Kaczmarek-Poławska, Muzeum POLIN – producentka projektu.

Logo projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe - od lewej logotypy Iceland Lichtenstein Norway Grants, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Muzeum POLIN.

www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org, www.gov.pl