Wystawa "Wokół nas morze ognia"
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
"Wokół nas morze ognia. Losy żydowskich cywilów podczas powstania w getcie warszawskim" to pierwsza wystawa o powstaniu w getcie warszawskim przedstawiona z perspektywy cywilów. Podczas powstania zeszli oni do bunkrów i kryjówek, sprzeciwili się Niemcom i narzuconemu przez nich systemowi mordowania bezbronnych w obozach zagłady. Zamiast stawić się do transportu, ukrywali się. Ich cichy opór był tak samo ważny, jak ten z bronią w ręku.
- 18 kwietnia 2023 – 8 stycznia 2024, KUP BILET →
- Finisaż wystawy: 6-8 stycznia (sobota-poniedziałek), muzeum czynne 10.00-20.00
- Sprawdź program finisażu →
- Zamów katalog wystawy →
Po bohaterach wystawy zostały niemal tylko słowa
Wystawa, którą otworzyliśmy w przeddzień 80. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim, jest wyjątkowa pod wieloma względami. Przede wszystkim autorka koncepcji wystawy prof. Barbara Engelking oraz kuratorka Zuzanna Schnepf-Kołacz oparły ekspozycję na doświadczeniu cywilów zapisanym przez nich w pamiętnikach czy dziennikach; w trakcie lub już po zakończeniu powstania. Słowa to niemal wszystko, co po nich zostało, jedyny ślad po tych ludziach.
Dzięki słowom przywracamy pamięć o Anonimowej Autorce ukrywającej się w bunkrze w okolicach Miłej 44; laborantce Stelli Fidelseid, która w bunkrze urodziła synka; oraz 17-letnim Leonie Najbergu, który wrócił do getta, gdy dowiedział się, że planowane jest w nim powstanie. Wreszcie – poznajemy historię Heny Kuczer (dzisiaj Krystyny Budnickiej). Jest jedną z niewielu osób żyjących do dziś, pamiętających powstanie. Na wystawie podzieliła się z nami historią swojej rodziny – rodziców oraz siedmiorga rodzeństwa, wszystkich zamordowanych w getcie.
Wystawa dotyczy historii, która wydarzyła się właśnie tutaj: w Warszawie, na Muranowie. W miejscu, gdzie aktualnie stoi Muzeum POLIN. Opowiada o losach ok. 50 000 cywilów, którzy podczas powstania ukrywali się w labiryncie bunkrów i skrytek. Ślady historii tych osób nadal znajdują się pod powierzchnią ziemi.
Doświadczenie życia w bunkrze
Pokazujemy, jak wyglądało codzienne życie w bunkrze: w jakich warunkach przebywano i z kim dzielono przestrzeń kryjówki, jak radzono sobie z rutynowymi czynnościami czy potrzebami. Za sprawą scenografii Małgorzaty Szczęśniak i Saskii Hellmann "dotykamy" bycia w bunkrze: ciemności, gorąca płonących murów, braku przestrzeni i powietrza. Towarzyszy nam słuchowisko Pawła Mykietyna zainspirowane zachowanymi utworami 11-letniej pianistki Josimy Feldszuh. Dziewczynka ukrywała się po aryjskiej stronie, trzeciego dnia powstania zmarła na zapalenie płuc.
Opowiadamy o kształtowaniu się relacji między ukrywającymi się oraz o ich uczuciach czy emocjach. Z jednej strony – o konfliktach, strachu, chwilach paniki, braku nadziei, poczuciu opuszczenia i zobojętnienia świata na ich los oraz świadomości przegranego życia; z drugiej – o potrzebie miłości, bliskości i sprawczości, o braniu odpowiedzialności za innych. Chęć życia, ocalenia siebie i swoich bliskich, tworzenia wspólnoty, której członkowie wspierają się i chronią się nawzajem, to także jeden ze sposobów sprzeciwiania się złu.
Nie bądź obojętny
Opowiadamy tę historię również z myślą o współczesnym świecie: o ludziach, których domy płoną; którzy muszą uciekać w nieznane w poszukiwaniu ratunku dla siebie i swoich bliskich; którzy czują się samotni, bezsilni i opuszczeni. Tym samym stawiamy pytania ważne we współczesnym świecie: jak zachowujemy się w obliczu śmierci? Co czują ludzie wyrzuceni poza nawias społeczeństwa, otoczeni obojętnością lub wzgardą, "tonący" (jak pisało o sobie wielu bohaterów i bohaterek), dla których nie ma ratunku? W jaki sposób możemy sprzeciwić się złu, dać mu odpór? Czym jest obojętność i do czego prowadzi? Czy towarzyszy nam wstyd wobec bycia świadkiem cierpienia innych?
Z uwagi na podejmowany temat wystawa rekomendowana jest dla osób powyżej 14. roku życia. Zwiedzaniu towarzyszą nagrania, których treść może wywoływać silne emocje.
W części wystawy znajdują się małe, ciemne pomieszczenia. Przebywanie w nich może powodować dyskomfort.
Przestrzeń wystawy jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, ale poruszanie się na wózku w niektórych miejscach jest utrudnione.
Integralną częścią wystawy jest słuchowisko zawierające fragmenty dzienników i wspomnień bohaterów wystawy czytane przez aktorów wraz z muzyką napisaną specjalnie na tę wystawę przez Pawła Mykietyna – uznanego kompozytora, laureata m.in. Europejskiej Nagrody Filmowej za muzykę do filmu "I.O." Jerzego Skolimowskiego (nominowanego do Oscara).
Zachęcamy do zwiedzania wystawy ze słuchawkami i odbiornikiem, które dostępne są w kasie w ramach opłaty za bilet wstępu na wystawę. Polecamy najpierw wysłuchanie treści audio z fragmentami wspomnień, a następnie przeczytanie tekstów na ekspozycji. Nagrania w poszczególnych częściach trwają około 2-3 minut i zawierają te same teksty, które są na wystawie, wraz z dodatkowymi cytatami ze świadectw jej bohaterów.
Jak używać urządzenia ze słuchowiskiem na wystawie →
Fragmenty słuchowiska dostępne w minireportażu z wernisażu wystawy.
Paweł Mykietyn o pracy nad muzyką do słuchowiska
- Autorka koncepcji wystawy: Barbara Engelking
- Kuratorka wystawy: Zuzanna Schnepf-Kołacz
- Kuratorka organizacyjna: Agata Polak
- Współpraca kuratorska: Kinga Lewandowska-Doleszczak, Anna Rechentiuk-Tyszka, Katarzyna Tomczak-Wysocka
- Scenografia: Małgorzata Szczęśniak, Saskia Hellmann
- Projekt architektoniczny: Aleksander Świtkowski
- Projekt graficzny: Renata Motyka, Rafał Grunt
- Udźwiękowienie wystawy i słuchowisko: Wawrzyniec Kostrzewski, Paweł Mykietyn, Jaśmina Polak, Piotr Polak, Kajetan Prochyra
- Projekt systemu audio: Łukasz Marzec, Movitech sp. z o.o.
- Instalacje artystyczne: Joanna Rajkowska, Justyna Kosińska
- Realizacja wystawy: Deko-Bau Sp. z o.o.
- Reżyser światła: Dariusz Adamski
- Film: Zespół TVN24: Maciej Gralec, Kinga Pestkowska, Piotr Pestkowski, Agnieszka Wolak-Słupecka
- Animacje: Bartosz Konieczny
- Kierowniczka Działu Wystaw Muzeum POLIN: Joanna Fikus
- Inwentaryzatorzy: Aneta Jasionek, Jan Orliński
- Opieka konserwatorska: Agnieszka Cyrulik, Erika Krzyczkowska-Roman, Marta Stawińska
- Licencje: Anna Rechentiuk-Tyszka
- Tłumaczenie i korekta tekstów: Nili Amit, Paweł Bączkowski, Aleksandra Jakubczak-Gabay, Zofia Sochańska, Mateusz Szczepaniak, Anna Szyba, Karolina Szymaniak
- Redakcja tekstów polskich: Joanna Cieślik, Helena Łuczywo, Marta Markowska
- Promocja wystawy: Marlena Bogusz, Marta Dziewulska, Olga Kaliszewska, Katarzyna Krauze, Michał Kulisiewicz, Katarzyna Lewandowska, Natalia Popławska, Jakub Woźniak, Małgorzata Zając
- Key visual wystawy i projekt katalogu: Tomasz Frycz, Marcin Wicha
- Koordynatorka programu towarzyszącego: Marta Sarnowska
- Mapy: Paweł Weszpiński
- Konsultacje: Mikołaj Grynberg, Agnieszka Haska, Marta Janczewska, Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Piotr Kowalik, Jacek Leociak, Dariusz Libionka, Krzysztof Persak, Alina Skibińska, Dariusz Stola, Zygmunt Walkowski
Stworzenie wystawy "Wokół nas morze ognia. Losy żydowskich cywilów podczas powstania w getcie warszawskim".
- Dotacja celowa, w wysokości 400 000 PLN brutto.
- W ramach realizacji projektu wykonano prace merytoryczne, prace projektowe, instalację muzyczną, produkcję scenografii, katalog oraz działania promocyjne.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.