Koncert
17.02.2018

POLIN Music Festival: Hashtag Ensemble & Goście

#Ensemble
fot. materiały promocyjne

Hashtag Ensemble specjalnie na zamówienie POLIN Music Festivalu, wykona program złożony z utworów młodych kompozytorów: Aviy Kopelman, Yaira Klartaga, Matthew Shlomowitza i Judda Greensteina. Utwór tego ostatniego kompozytora - "The Jewish Pope" - wspólnie z Hashtag Ensemble wykonają David Krakauer i Kathleen Tagg.

  • 17 lutego (sobota), godz. 18.00
  • Bilet obejmuje koncerty Krakauer-Tagg Duo i Hashtag Ensemble

Poszukiwanie aktualnej żydowskiej tożsamości w muzyce zaprowadziło nas do kameralistyki XXI wieku. 

"Sztuka może dawać rozrywkę, ale rozrywka nie jest sztuką" mówi Aviya Kopelman, której "Phantom of the Fugue" otworzy program koncertu. "Post-fuga" - mówiąc modnie - nie stroni od brzmień prostych i środków na wskroś klasycznych, ale wystarczy zapoznać się z szerokim spektrum zainteresowań Kompozytorki, aby właściwie odczytać szczery liryzm i docenić funkcjonalne wykorzystanie skal klezmerskich.

"Chciałem robić utwory, które mogą być rozrywką i ludzie mogą bez większych problemów je zrozumieć" deklaruje Matthew Shlomowitz w wywiadzie z Moniką Pasiecznik. Jego "Fast Medium Swing" z wykorzystaniem prymitywnych sampli (szczekanie psa, miauczenie kota) łączy wirtuozerię z dużą dawką dystansu do sytuacji koncertowej.

"A Villa in the Jungle" to gra między tym, co zwykło uznawać się za normę (Villa) a muzyczną i społeczną nie-normalnością (Jungle). Tonalność kompozycji zaburzają rozszerzone techniki wykonawcze: multifony, mikrotony, szumy, glissanda i preparacje fortepianu. Kompozytor pracował nad tym utworem w Tel Awiwie: Kiedy siedziałem w przytulnej kawiarni w modnej dzielnicy Florentin, ponad naszymi głowami, na niebie przechwytywane były rakiety. Pytanie o „normalność” zabrzmiało w mojej głowie jeszcze dobitniej – a odpowiedź na nie: co jest normą a co nie – bardziej skomplikowana niż kiedykolwiek przedtem.

Utwór "The Jewish Pope" – żydowski papież – inspirowany jest legendą o chłopcu, wyprowadzonym z getta i wychowywanym w kościele. Proces wychowawczy okazał się tak skuteczny, że z czasem żydowskie dziecko wyniesione zostaje do rangi papieskiej. Bohater historii odrzuca jednak zaszczyty i wraca do swojego ludu. Kompozycja powstała na zamówienie Malashock Dance z San Diego. Scenicznej premierze utworu (czerwiec 2017) towarzyszyła choreografia Johna Malashocka. "The Jewish Pope" to pierwsza tak otwarta próba połączenia własnego języka kompozytorskiego Judda Greensteina z tzw, „skalą żydowską” – skalą frygijską dominantową. Greenstein przełamuje prezentację tematów folklorystycznych  barwą gitary elektrycznej, a następnie z pomocą imponującej pracy motywicznej konstruuje brawurowy, wirtuozowski utwór o zmiennych fakturach, niebanalnej melodyce i przejrzystej formie.

Hashtag Ensemble i goście:

Ania Karpowicz - flet, piccolo
Adam Eljasiński – klarnet
Oliwier Andruszczenko – klarnet
Kamila Wąsik-Janiak – skrzypce
Marta Piórkowska – skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska – altówka
Dominik Płociński – wiolonczela
Wojtek Błażejczyk - gitara elektryczna
Mateusz Loska – kontrabas
Paweł Janas – sampler
Lilka Krych – dyrygentka
gościnnie: Piotr Sałajczyk – fortepian

Program:

  • Aviya Kopelman "Phantom of the Fuge"
  • Yair Klartag "A Villa in the Jungle"
  • Matthew Schlomowitz "Fast Medium Swing"
  • Judd Greenstein "The Jewish Pope"


Hashtag Ensemble: warszawska kooperatywa muzyczna założona przez flecistkę Anię Karpowicz w 2013 roku. Inicjatywa łączy wybitnych młodych wykonawców i kompozytorów. Członkowie Hashtag Esnemble mają w dorobku łącznie 72 prawykonania, 103 nagrody w konkursach jako wykonawcy muzyki klasycznej oraz występy na 78 polskich i międzynarodowych festiwalach muzycznych.

Grupa Hashtag Ensemble występowała na festiwalach Poznańska Wiosna (2016), Musica Electronica Nova (2015), Ogrody Muzyczne (2015), Warszawskie Spotkania Muzyczne (2014), a także koncertowała w Studiu Koncertowym Polskiego Radia m. W. Lutosławskiego (2016), Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (2016), Solti Hall w Budapeszcie (2016), Filharmonii Narodowej w Mińsku (2106), Sali Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej (2017, 2016, 2014), Sali Koncertowej UMFC w ramach Studium Muzyki Nowej (2014, 2015), w klubie Meskalina w Poznaniu (2016), Boogaloo w Warszawie (2016), Skwer w ramach DUX brzmi w Trzcinie (2013).

Hashtag Ensemble ma w repertuarze utwory klasyków muzyki XX wieku: Petera Maxwella Daviesa, Louisa Andriessena, Georga Crumba, Gerarda Griseya, Steva Reicha, a także Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego, Hanny Kulenty, Romana Haubenstock-Ramatiego zespół intensywnie współpracuje także z polskimi kompozytorami poszerzając repertuar o nowe pozycje (m.in. Zygmunt Krauze, Hanna Kulenty, Piotr Tabakiernik, Dariusz Przybylski).

Ważną sferą działalności Hashtag Ensemble jest improwizacja, co znajduje swój wyraz na pierwszej płycie zespołu "Visegrad Songs" wydanej przez Requiem Records Opus Series (2015). Płyta zebrała znakomite recenzje od portalu Polskiego Radia, magazynów muzycznych Lizard i HiFi Muzyka. Materiał z płyty zabrzmiał podczas 7 koncertów promocyjnych w Polsce, na Węgrzech i na Białorusi. Poza „Piosenkami Wyszehradzkimi” grupa Hashtag Ensemble improwizowała do muzyki Bartoka, tradycyjnych piosenek warszawskich, do wystawy senegalskiego artysty sztuk wizualnych El Sy, a także w cyklu Partytury Fotografczne zrealizowała program #WITKACY do autoportretów Stanisława Ignacego Witkiewicza.

Hashtag Ensemble angażuje się w edukację artystyczną, w roku 2016 i 2017 realizuje regularny cykl edukacyjnych koncertów muzyki współczesnej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w ramach projektu Smykowizje. Tylko w roku 2017 Hashtag Ensemble zagrał 34 koncerty prezentując muzykę Lutosławskiego, Panufnika, Góreckiego, Schoenberga, oraz twórczość młodych polskich kompozytorów.

Hashtag Ensemble nagrywa dla Polskiego Radia oraz współpracuje z polskimi scenami teatralnymi. Muzyka Ignacego Zalewskiego do spektaklu Polskiego Radia "Raj" Dantego w wykonaniu zespołu, została nagrodzona na XV Festiwalu Polskiego Radia i Telewizji Polskiej Dwa Teatry w Sopocie (2015), muzyka Wojciecha Błażejczyka do spektaklu „Księga Dżungli” została nominowana do nagordy Złota Maska 2015.

 

Scenę Muzyczną wspiera LOTTO