Materiały z konferencji "Emocje i historia. Jak rozmawiać w szkole na trudne tematy"

W dniach 26-28 listopada 2020 odbyła się międzynarodowa konferencja edukacyjna online "Emocje i historia. Jak rozmawiać w szkole na trudne tematy".
Poświęcona była tematowi emocji w kontekście edukacji historycznej. Dlaczego historia budzi tak silne emocje i jak na nie reagować, pracując z grupą? W jaki sposób nauczycielka/nauczyciel może wesprzeć młodzież i przeprowadzić ją przez trudną dyskusję?
Zapraszamy do:
- zapoznania się z publikacjami online Muzeum POLIN prezentowanymi podczas konferencji:
- obejrzenia nagrań z wybranych wystąpień:
- Agnieszka Matan, podsumowanie "Jednoosobowy Dział Uzupełniania Konferencji"
- prof. Marcin Napiórkowski, wykład "Jak dzieli nas przeszłość? Czy połączy nas przyszłość?"
- prof. Jacek Pyżalski, Dominika Cieślikowska, Dorota Raniszewska, dyskusja "Budowanie relacji z grupą i w grupie w edukacji zdalnej", moderacja: Maciej Zabierowski
- prof. Michał Bilewicz, wykład "Wstyd, wina, żal, empatia – o konstruktywnych i destruktywnych emocjach w nauczaniu o Zagładzie."
- Natalia Sarata "Emocje i dobrostan uczących o trudnej przeszłości"
- Dr. Ilene R. Berson and Dr. Michael J. Berson, wykład “Developing Young Children’s Identity and Empathy with Holocaust Testimony” (z napisami polskimi i angielskimi)
- zapoznania się z podsumowaniami wykładów i warsztatów opracowanych przez ekspertki i ekspertów, którzy wystąpili podczas konferencji:
- prof. Michał Bilewicz, "Wstyd, wina, żal, empatia – o konstruktywnych i destruktywnych emocjach w nauczaniu o Zagładzie." (podsumowanie wykładu)
- prof. Piotr Forecki, "Duma z wojny. Wrzesień '39 w polskich filmach fabularnych." (podsumowanie warsztatów)
- Małgorzata Jakubczak, "Świadome przejmowanie sterów – jak radzić sobie z emocjami własnymi i innych?" (podsumowanie warsztatów)
- Izabela Meyza, "Pamięć i empatia, czyli jak interpretować obrazy Zagłady w pracy z uczniami?" (podsumowanie warsztatów)
- Katarzyna Niewczas, "Obraz wojny w literaturze dla najmłodszych. Co warto czytać z dziećmi?" (podsumowanie warsztatów)
- prof. Marcin Napiórkowski, "Jak dzieli nas przeszłość? Czy połączy nas przyszłość?" (podsumowanie wykładu)
- dr Joanna Ostrowska, "Świadkowie i świadkinie wojny – opowieść badaczki." (podsumowanie wykładu)
- dr hab. Maciej Pilecki, "Trauma, pamięć, dysocjacja. Jak rozmawiać z młodzieżą o przeszłości?" (podsumowanie wykładu)
- Natalia Sarata "Emocje i dobrostan uczących o trudnej przeszłości" (podsumowanie wykładu)
Organizatorzy: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Falstad Center, Fundacja Centrum Żydowskie w Oświęcimiu
www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org, www.gov.pl
Konferencję wsparli: Ambasada Stanów Zjednoczonych w Polsce i Jewish Foundation for the Righteous, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń